Rivium Rotterdam NL – The Eneco building” by ConzNL is licensed under CC BY-NC 2.0

Vier vragen over de energietarieven Een boete dreigt voor energiemaatschappijen die hun tarieven per 1 oktober wijzigen en dat pas vorige week aan consumenten lieten weten. Wat is er aan de hand? En wat betekent dit voor consumenten?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat onderzoeken of de energiebedrijven die vanaf zaterdag hun tarief verhogen, dat minstens dertig dagen van tevoren aan hun klanten hebben laten weten. Zo niet, dan volgt een boete. Dat maakte de ACM donderdagochtend bekend. Energiemaatschappijen ontvingen toen al een week bezwaarschriften van boze klanten.

4 Wat betekent dit voor consumenten?

ACM heeft een voorbeeldbrief op de website gezet die klanten naar hun energiemaatschappij kunnen sturen om bezwaar te maken tegen de tariefsverhoging. Die was donderdagochtend al zo’n 250.000 keer gedownload. Het is afwachten of meer maatschappijen hun tariefswijziging zullen uitstellen door de dreiging van een boete van de ACM.

Het is overigens niet zo dat consumenten er altijd baat bij hebben als een tariefswijziging minstens dertig dagen van tevoren wordt gecommuniceerd: wanneer de prijzen na de aankondiging dalen, kan dat immers ook niet meer worden doorberekend. Ook heeft overstappen naar een andere leverancier nu weinig zin. Aanbiedingen zijn er niet, instapprijzen zijn hoog. Energiemaatschappijen zitten niet op nieuwe klanten te wachten.

LEES MEER OP NRC en/of AUTORITEIT CONSUMENT EN MARKT ACM