Milieudefensie kaapt aandeelhoudersvergadering Ahold
Milieudefensie wilde van de top van Ahold horen welke stappen de supemarktketen gaat nemen om straks wél te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs. Maar het kreeg niet de antwoorden die het wilde. “We hebben nu absoluut genoeg munitie voor een rechtszaak tegen Ahold.”
Via zo’n rechtszaak kan Milieudefensie proberen om Ahold te dwingen de milieuregels strikter na te leven. Eerder was de milieuorganisatie daarmee succesvol bij olie- en gasgigant Shell, dat door de rechter werd gedwongen om meer te doen om de CO2-uitstoot te reduceren.
CO2-uitstoot
Eén keer per jaar wordt de aandeelhoudersvergadering van een beursgenoteerd bedrijf gehouden. Dan kunnen de aandeelhouders, de eigenaren van het bedrijf, aangeven of ze het met het gevoerde beleid en de plannen voor de toekomst eens zijn.
Hét moment om aan te geven dat het niet snel genoeg gaat met de stappen die Ahold Delhaize zet, vinden ze bij onder meer milieuorganisatie Milieudefensie.
Want Ahold wil de CO2-uitstoot in 2030 wel hebben teruggebracht, maar dat is maar met 37 procent, terwijl in het klimaatakkoord van Parijs een daling met zeker 45 procent staat. Milieudefensie wilde vandaag horen van de ceo van Ahold Delhaize, Frans Muller, of hij het beleid van de supermarktgigant wil aanscherpen.
Rechtszaak?
Wat Muller zegt is belangrijk, want als hij niet toezegt strenger te worden, dan is het goed mogelijk dat Milieudefensie naar de rechter stapt. Medewerkers van Milieudefensie hadden aandelen gekocht, zodat ze ook aandeelhouder zijn en dus gewoon aanwezig mochten zijn bij de aandeelhoudersvergadering en vragen konden stellen.
[…]
Volgens Winnie Oussoren van Milieudefensie is er nu “absoluut genoeg munitie om een rechtszaak te beginnen.” Volgens haar sjoemelt Ahold met de cijfers, door voor het klimaatbeleid het jaar 2020 als basis te nemen, terwijl op andere gebieden 2018 wordt genomen. Daarnaast gebruikt Ahold een rekenmethode die aangeeft dat een CO2-reductie van 37 procent genoeg zou zijn, aldus Oussoren. “Maar daar gaan we niet mee akkoord.”
‘Overconsumptie’
Advocate Bénédicte Ficq, tegenwoordig heel actief in de milieubeweging en ook aandeelhouder van Ahold Delhaize, zei voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering dat ze vindt dat het systeem waarin klanten in de supermarkt worden gestimuleerd om veel te kopen anders moet. “Het probleem van Ahold Delhaize is eigenlijk het probleem is van ale multinationals, die aan de wieg staan van het promoten van overconsumptie.”
“Natuurlijk is het zo dat het de consument is die iets koopt, maar consumenten kopen ook omdat het aangeboden wordt en als het heel vervuilend is om dat te produceren, dan hebben multinationals zoals Ahold een hele belangrijke en maatschappelijk belangrijke verantwoordelijkheid”, zegt zij.
[…]
De komende tijd zijn overigens bij de aandeelhoudersvergderingen van meer beursfondsen acties te verwachten. Zo gaat Milieudefensie bij ING en Rabobank actievoeren.