Schiphol ’s nachts dicht: ‘We moeten voorkomen dat die vluchten naar Rotterdam komen’
Rotterdamse gemeenteraadsleden maken zich zorgen nu Schiphol heeft aangekondigd ’s nachts op slot te gaan. Ze zijn bang dat een deel van de vluchten naar Rotterdam The Hague Airport komt. Ook omwonenden van de luchthaven zitten niet te wachten op extra vluchten.
Bij GroenLinks zaten ze maandag midden in een fractievergadering toen het nieuws over Schiphol bekend werd gemaakt. Ze waren dolblij en er kwam zelfs taart op tafel. Maar niet veel later kwamen de zorgen over waar de toestellen uit Amsterdam nu heen gaan. “Die meer dan 20 duizend zakenvluchten moeten ergens anders heen. Het dichtstbijzijnde vliegveld is Rotterdam The Hague Airport. Hoe kunnen we dat voorkomen?”, zegt raadslid Marvin Biljoen.
De afgelopen maanden verlaagde Schiphol het aantal vluchten al en maandag kwam de mededeling dat de luchthaven vanaf eind 2025 ’s nachts sluit om de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Vanaf ’s ochtends 05:00 uur mogen toestellen al wel landen, maar vertrekken mag pas vanaf 06:00 uur. Ook komt er een vliegverbod voor privéjets en toestellen die heel veel herrie maken. Wat er met al die vluchten gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Toekomstplan
Ook bij andere politieke partijen zijn zorgen, helemaal omdat nog onduidelijk is wat überhaupt de toekomst van Rotterdam The Hague Airport is. De directie van het vliegveld heeft na samenspraak met diverse gemeenten, luchtvaartmaatschappijen en bewoners- en belangenorganisaties een toekomstvisie opgesteld, die uitgewerkt moet worden tot een definitief toekomstplan waar de minister een besluit over moet nemen.
Belangrijkste punt van het voorstel is dat het aantal vluchten van en naar de luchthaven mag toenemen, zolang er maar niet meer geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen komen. De groei kan volgens het vliegveld door het inzetten van stillere toestellen. De Rotterdamse politiek heeft besloten dat er geen extra vluchten van en naar Rotterdam mogen komen. Wethouder Karremans wil juist minder overlast.
[…]
Er is geen millimeter groei mogelijk.
René Segers – Hoogendoorn (CDA)
Omwonenden van de luchthaven maken zich wel zorgen. “Er wordt gezegd dat die privéjets hun heil ergens anders moeten zoeken. In het buitenland of wordt het uitwijken naar Rotterdam, Eindhoven of Maastricht? Rotterdam The Hague Airport is nog steeds bezig met het oprekken van de ruimte voor geluidsoverlast. Ze willen zelfs nog met duizenden vluchten groeien als de toestellen stiller worden en schoner”, zegt Alfred Blokhuizen van de Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast.
Wethouder Vincent Karremans reageert pas nadat hij een brief over deze zaak naar de gemeenteraad heeft gestuurd.