Havensteder: Hoge servicekosten laten ook ons niet koud
U krijgt hem binnenkort op de mat of misschien heeft u hem al ontvangen: de afrekening van de servicekosten van 2022. Voor veel bewoners is die afrekening helaas hoog. Soms erg hoog. Dat vinden we bij Havensteder enorm vervelend. En als ik voor mezelf spreek, als bestuurder en als medemens, dan maak ik me ook zorgen. Voor steeds meer bewoners wordt het lastiger om de rekeningen te betalen. Daar moeten we iets mee. We kunnen de servicekosten helaas niet veranderen, maar we kunnen er wel zo veel mogelijk voor bewoners zijn. En meedenken in oplossingen.
Hoe zit het ook alweer met de afrekening van de servicekosten? Elke maand betaalt u een bepaald bedrag aan servicekosten. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld de schoonmaak van algemene ruimtes, de glasverzekering en het wijkbeheer. Maar ook voor uw warmteverbruik, als u in een gebouw met blokverwarming woont. Het bedrag dat u per maand betaalt, is een voorschot. Een vooruitbetaling, gebaseerd op een schatting van de werkelijke kosten. Aan het eind van het jaar weten we wat uw werkelijke kosten zijn. Die kosten verrekenen we met het totale bedrag dat u als voorschot betaalde. Heeft u gedurende het jaar te veel voorschot betaald? Dan krijgt u geld terug. Heeft u gedurende het jaar te weinig voorschot betaald? Dan moet u bijbetalen. Het bedrag dat u terugkrijgt of moet bijbetalen, staat in de afrekening.
In 2022 waren bij de meeste bewoners de werkelijke kosten hoger dan het betaalde voorschot. In sommige gevallen zelfs veel hoger. Hoe kwam dat? En hadden we er iets aan kunnen doen? Om met de eerste vraag te beginnen: de hoge werkelijke kosten kwamen door de enorme stijgingen van de energieprijzen. Die stijgingen waren een stuk hoger dan we van tevoren konden inschatten. De voorschotbedragen waren daardoor te laag. Gedurende het jaar riepen we bewoners op om de voorschotbedragen te verhogen, om te voorkomen dat zij bij de afrekening veel moeten bijbetalen. Dit was een goede oplossing voor een deel van de bewoners, maar niet voor iedereen. Als je al moeite hebt om rond te komen, is een hoger voorschotbedrag nu eenmaal geen optie.
Als woningcorporatie bepalen we de energieprijzen niet. Dat doen de energieleveranciers. Als woningcorporatie moeten wij nu wel aan bewoners vertellen dat zij flink moeten bijbetalen. Wij zien wat die vervelende boodschap met bewoners doet. Niemand zit op extra kosten te wachten. Het geld dat bijbetaald moet worden, was misschien voor iets anders bedoeld. Of misschien is het er helemaal niet. Dat zorgt voor onzekerheid, stress, frustraties en soms ook boosheid. Dat kunnen we ons goed voorstellen. En het gaat ons ook niet in de koude kleren zitten.
We vinden het belangrijk dat onze huurders prettig en zonder zorgen wonen. Daarom helpen we waar we kunnen. Bijvoorbeeld door te informeren over vormen van financiële hulp en door te helpen met energie besparen. Maar ook door flexibel te zijn bij het incasseren van de huur. Op onze website vindt u een speciale pagina over de stijgende energieprijzen en wat Havensteder voor u kan doen.
Zoals ik al aangaf, denken we graag met u mee in oplossingen. Daarvoor is het belangrijk dat we met elkaar in gesprek gaan én blijven. Krijgt u bijvoorbeeld moeite met het betalen van de rekeningen? Neemt u dan contact met ons op. Hoe eerder u dit doet, hoe meer mogelijkheden er zijn om u te helpen. Aarzel dus niet en bel ons op 010 890 25 25. U kunt ook het contactformulier invullen of ons benaderen via Facebook of Twitter. We laten u niet in de steek!
Hedy van den Berk | bestuursvoorzitter