Supermarkten stunten met kortingen na prijsstijgingen: ‘Is een trucje
Supermarkten bieden hogere kortingen voor A-merken dan vijf jaar geleden, zegt de Consumentenbond. Maar reken je niet rijk, want de prijzen van merken zoals Coca-Cola en Grand’Italia waarover je die korting krijgt, zijn de laatste tijd juist hard gestegen, waarschuwt de bond.
Prijsacties zoals 1+2 gratis of zelfs een korting van 75 procent of meer zag je vijf jaar geleden nog nauwelijks in de supermarkt, aldus de Consumentenbond. Maar dat is veranderd, blijkt uit onderzoek van de bond.
De gemiddelde korting bij aanbiedingen is in de afgelopen 5 jaar dan ook gestegen van 31 procent naar 35 procent, zegt de Consumentenbond. Het gaat dan vooral om A-merken. “Voor veel A-merken is er vrijwel altijd wel ergens een korting te vinden.”
Hogere prijzen, hogere korting
De kortingen in supermarkten zijn bij ons veel hoger dan in buurland Duitsland, schrijft de Consumentenbond. Maar dat heeft een reden. Want de ‘gewone’ prijzen, dus zonder korting, zijn bij ons een stuk hoger zijn dan in Duitsland.
Bij onze oosterburen krijg je dus al meteen een lagere prijs, zonder dat er eerst korting moet worden gegeven.
Verzorgings- en schoonmaakartikelen
De prijzen zijn bij ons de laatste jaren flink gestegen, zegt de Consumentenbond. Dat komt mede doordat voedselproducenten hebben te maken met hogere prijzen voor grondstoffen, transport, energie en lonen.
Maar ook gecorrigeerd voor de inflatie waren prijsstijgingen in supermarkten enorm, schrijft de Consumentenbond. Vooral bij verzorgings- en schoonmaakartikelen stegen de prijzen.
“Maar ook bij onder andere koffie, frisdrank en lang houdbaar voedsel zoals pasta.”
Sigaar uit eigen doos?
Zijn de kortingen die consumenten door supermarkten worden voorgespiegeld dus een sigaar uit eigen doos? “Zo zou je het kunnen stellen. Voor veel consumenten is de aanbiedingsprijs eigenlijk de normale prijs geworden”, zegt Ferry Ploeg, die het onderzoek van Consumentenbond deed.
Letterlijk genomen is het een korting die wordt gegeven, maar per saldo zit je met die korting inderdaad op een vergelijkbaar prijsniveau als in Duitsland, vult Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit aan.
Action, of online
Voor huishoudelijke en drogisterijartikelen is het volgens Ploeg vaak veel voordeliger om voor A-merken naar Action of BigBazar te gaan, of online te kopen. Het assortiment bij Action en Big Bazar is wel een stuk beperkter, waarschuwt hij.
Vaak kun je beter standaard een huismerk kopen dan een A-merk, gaat Ploeg verder. Huismerken zijn volgens hem vaak net zo goed. “En gemiddeld zijn A-merken twee keer zo duur. Daar kan een A-merk in de aanbieding niet tegenop.”
‘1000 euro per jaar besparen’
Kies je toch voor aanbiedingen, die zoals gezegd vooral voor A-merken gelden, dan kun je zo per jaar zo’n 1000 euro besparen, aldus Ploeg. Dat is op basis van een eenpersoonshuishouden.
“Een gezin kan dus nog meer besparen maar is wel minder flexibel. Een eenpersoonshuishouden kan makkelijker de boodschappen op aanbiedingen afstemmen.” Een gezin met kinderen zit meer vast in routine, want kinderen willen bijvoorbeeld steeds dezelfde chocoladepasta, of ze lusten tomatenketchup van een ander merk niet, legt hij uit.
Grotere hoeveelheden
Nadeel van aanbiedingen is wel je vaak grotere hoeveelheden moet kopen en die producten moet je wel ergens in je woning kwijt kunnen, aldus Ploeg.
Koelemeijer kan zich overigens wel voorstellen dat consumenten A-merken kopen. Sommige consumenten hebben bij een A-merk het idee dat ze het beste kopen, voor zichzelf of hun kinderen, zegt zij. Ook kan het volgens haar zijn dat consumenten aan een bepaalde smaak zijn gewend.