Utrecht wil stikstof-opkopers Schiphol weren uit provincie

Het provinciehuis van Utrecht (foto: Provincie Utrecht via Wikipedia)

De Provincie Utrecht heeft tabak van het stiekem opkopen van boerenbedrijven door Schiphol. Gedeputeerde Mirjam Sterk heeft dat klip en klaar gemaakt aan financieel directeur Robert Carsouw. Ze trekt ook aan de bel bij minister Christianne van der Wal.Tweet

Dit blijkt uit een memorandum van 8 december jongstleden dat Sterk toestuurde aan Gedeputeerde Staten.

“Naar aanleiding van berichten in de media over het aankopen van stikstofruimte door Schiphol heb ik contact gezocht met Carsouw en hem gezegd het onwenselijk te vinden dat er in onze provincie gezocht wordt naar stikstofruimte.

Ik heb hem ook gemeld dat ik een brief aan Van der Wal ga sturen om actie te ondernemen tegen die aankopen omdat dit onze eigen processen doorkruist.”

[…]

Leugens van Schiphol Groep
De ontwikkelingen staan in schril contrast met eerdere uitspraken van financieel topman Carsouw van Schiphol. Die beweerde eind 2021 tijdens een demonstratie van veehouders op Schiphol glashard zij aan zij te staan met de boeren en niet van plan te zijn boerenbedrijven op te gaan kopen.

[…]

Schiphol gaat er vooralsnog vanuit dat het slechts een beperkt aantal boerenbedrijven hoeft op te kopen om voldoende stikstofruimte te hebben om terug te groeien naar 500.000 vluchten per jaar. Het vliegveld verwacht over aanzienlijke ‘historische rechten’ te beschikken.

Nog veel meer stikstofruimte nodig
Natuurbeschermingsorganisatie Mobilisation for the Environment gaat er echter vanuit dat het tegenvalt met die rechten en verwacht dat Schiphol veel meer maatregelen zal moeten treffen voor dat half miljoen vluchten. Zo gauw Schiphol een vergunning krijgt voor meer dan circa 270.000 vluchten wil MOB die vergunning laten toetsen door de rechter.

De minister heeft al twee jaar lang een conceptvergunning voor Schiphol in de lade liggen. Mede uit angst voor de rechter heeft zij die nog niet durven om te zetten in een echte vergunning.

Ondanks deze lange termijn van besluiteloosheid meent Van der Wal dat er nog steeds zicht is op legalisatie van Schiphol in het kader van de Wet natuurbescherming. Op grond van die overweging wijst zij tot op heden iedere vorm van handhaving af en mag Schiphol buiten de wet blijven opereren. Ook deze omstreden weigeringen worden binnenkort aan de rechter voorgelegd.

De Nederlandse luchtvaart is met stip de grootste bron van stikstofoxiden in ons land. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek spuugden Nederlandse vliegtuigen in piekjaar 2019 meer dan 54 miljoen kilogram NOx uit. Dat is tien keer zoveel als Tata Steel.