Rotterdam The Hague Airport @Schipholwatch
Airbus A320 TAP Portugal taxiing for take off to the Polderbaan runway 36L Schiphol Amsterdam Holland the Netherlands second. Canon 500mm
Airbus op weg naar Polderbaan Schiphol
Photo by Etienne Jong on Unsplash

Het ministerie van Infrastructuur (I&W) voert onder commando van VVD-er Mark Harbers een vuile grondoorlog met burgers die wonen in de verre omtrek van vliegvelden. De mensen worden voor de gek gehouden, geschoffeerd, bedrogen en voorgelogen. 2023 wordt het jaar van het tegenoffensief.Tweet

Ruim 180.000 grotendeels schrijnende meldingen van geluidsoverlast. I&W besteedt er nog geen twee regels aan in brieven aan de Tweede Kamer.

Meer dan tweeduizend bezwaren tegen de extra herrie door groot onderhoud op Schiphol. I&W had het allemaal al voorzien en schuift de bezwaren ongegeneerd ter zijde, neemt niet eens de moeite ze tijdig te beantwoorden.

Honderden tonnen illegaal uitgestoten kankerverwekkende stoffen in een straal van tien kilometer rond Schiphol. Ieder jaar weer. I&W laat het willens en wetens voortbestaan en houdt het vliegveld niet aan zelfs maar de geringe verplichting van rapportage.

Zwembaden vol met gif
Duizenden Olympische zwembaden vol met gevaarlijke PFOS-grond. I&W vindt het heel normaal dat het gif in de wijde omtrek wordt gedumpt in nietsvermoedende gemeenten, vaak op steenworpafstand van kinderrijke woonkernen.

Talloze bezwaren tegen een luchtruimherziening die voor nog veel meer overlast en vervuiling gaat zorgen. I&W verplaatst slechts een komma in het ontwerpbesluit en gaat ongehinderd door met de snode plannen.

Een luchtvaartnota die het beleid tot 2050 vastlegt. Minister Harbers promoveert de nota zonder debat in de Tweede Kamer tot staand beleid, ondanks breed gedragen zorgen in het parlement en onder de bevolking.

Afkalvend draagvlak
Afkalvend draagvlak voor de luchtvaartsector. Ondanks peperdure rapporten die de feiten blootleggen, doet I&W niets met de kennis en vaart voort.

Fraude met niet-bestaande stikstofrechten die de luchtvaartsector stiekem inkoopt, terwijl de boerenstand op de achterste poten staat. I&W ziet er geen been in.

Praatclubs als Omgevingsraad, participatietrajecten en voorlichtingsavondjes waarbij burgers het bos in worden gestuurd en jarenlang zijn beziggehouden met nul komma nul resultaat. I&W faciliteert het graag en veelvuldig.

Vliegvelden die niet beschikken over de wettelijk verplichte vergunningen en worden aangelegd zonder de regels te respecteren. I&W maakt het mogelijk.

Een tijdelijke krimp van het vliegverkeer wordt met gejuich ontvangen, maar nog geen halfjaar later blijkt het ‘ministerie tegen de mensen’ een dooie mus te hebben geserveerd.

[…]

Aan u beste lezer, vragen we vriendelijk om zo gul mogelijk te doneren aan de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV), aan Mobilisation for the Environment, aan Milieudefensie en aan de handvol nieuwe juridische initiatieven die de komende weken en maanden het levenslicht zullen zien.

Deze organisaties staan aan het front van de juridische oorlog die ons moet bevrijden van de onrechtmatige inbreuk op onze levens, van de dagelijkse verkrachting van onze leefomgeving en van de voortgaande aanslag op onze gezondheid en die van onze kinderen.

Wij van SchipholWatch houden u in 2023 op de hoogte van het verloop van al die veldslagen, zoals u van ons mag verwachten. In het vaste geloof dat het recht uiteindelijk zal zegevieren. Fijne kerstdagen.