Rotterdams OV-bedrijf wil met eigen bovenleidingen het volle stroomnet ontlasten. Helpt dat?

Kevin.B, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Het Rotterdamse OV-bedrijf RET gaat zijn eigen stroomnet voor trams en metro’s gebruiken om bedrijven en instellingen die nu geen aansluiting kunnen krijgen, aan elektriciteit te helpen. Onder meer een natuurorganisatie gaat hiervan gebruikmaken.

RET heeft een wijdvertakt stroomnet door de stad lopen, in de vorm van bovenleidingen voor trams en rails die metro’s van elektriciteit voorzien. Doordat trams en metro’s niet altijd allemaal tegelijk rijden, blijft er vaak capaciteit op het eigen stroomnet over.

RET produceert zelf geen stroom, maar biedt met zijn bovenleidingen extra capaciteit aan om elektriciteit door de stad te transporteren. Hierdoor wordt het bestaande Rotterdamse stroomnet ontlast.

Dat RET naast het vervoer van mensen als eerste OV-bedrijf in Nederland nu ook stroom kan transporteren, is te danken aan toestemming die toezichthouder ACM hiervoor vorig jaar gaf.

Sinds maandag gebeurt dit ook. Natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap gaat elektriciteit uit het RET-net gebruiken voor stikstof- en CO2-arme natuurherstelprojecten. Later wil de gemeente Rotterdam stroom van RET afnemen voor twee nieuwe laadpleinen voor e-auto’s, onder meer bij metrostation Rotterdam Alexander, waar immers ook elektriciteitskabels van RET lopen. Hierop kunnen de laadpalen dan relatief makkelijk worden aangesloten.