Juridische ngo opent de aanval op Rotterdamse haven, de Rotterdamse haven heeft een toekomstplan nodig
Advocates for the Future eist dat de Rotterdamse haven de uitstoot van fossiele activiteiten afbouwt. De haven is volgens de juridische ngo een veel grotere vervuiler dan de grote uitstoters Schiphol en Tata.
Met 604 Mton CO2-equivalent is de uitstoot van de fossiele activiteiten rond de Rotterdamse haven ruim 3,5 keer de jaarlijkse nationale uitstoot van Nederland. Dat stelt Advocates for the Future op basis van een analyse van de klimaatplannen van de haven. Daarbij gaat het grotendeels om indirecte uitstoot, van fossiele brandstoffen die via de haven vervoerd worden.
Volgens het door de ngo ingeschakelde onderzoeksbureau CE Delft zullen de bestaande klimaatplannen die indirecte uitstoot niet wezenlijk verminderen. De haven moet volgens Advocates for the Future daarom een plan maken voor de uitfasering van fossiele activiteiten.
Het is volgens de ngo de eerste keer dat onderzoek is gedaan naar de klimaatimpact van de fossiele activiteiten in de Rotterdamse haven. […]
60 keer Schiphol
Advocates for the Future is een relatief nieuwe ngo, opgericht door Maikel van Wissen, een voormalig partner van advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. De ngo wil het recht inzetten om belangrijke onderbelichte maatschappelijke vraagstukken aan de kaak te stellen, zoals nu de uitstoot van de haven.
‘Het Havenbedrijf suggereert geregeld dat er belangrijke stappen worden gezet om de uitstoot te verminderen. Maar uit het onderzoek blijkt dat de echte klimaatimpact de afgelopen jaren niet wezenlijk is veranderd’, zegt campagneleider Hannah Prins, bekend als klimaatjuriste en boegbeeld van Extinction Rebellion. ‘Daarmee misleidt de haven beleidsmakers en het publiek.’
Hoogleraar Rotmans roept op tot daadkracht: ‘Haven heeft Rotterdamse mentaliteit hard nodig’
De worsteling met de energietransitie in de Rotterdamse haven brengt een ongemakkelijke waarheid aan het licht: vooruitgang was mogelijk geweest als bedrijven eerder hadden ingezet op duurzame ontwikkeling, aldus hoogleraar Jan Rotmans. Hij betoogt dat bedrijven die voorop willen lopen, niet moeten wachten op de overheid, maar zelf beginnen. De haven heeft leiderschap en de Rotterdamse mentaliteit hard nodig.
De Rotterdamse haven heeft een toekomstplan nodig
Klimaatverandering
Er ligt nu geen plan om de groene doelen van de Rotterdamse haven te halen, schrijven Hannah Prins en Maikel van Wissen. Tijd voor regie.
Tussen woorden en daden zit soms veel ruimte. Afgelopen week waarschuwde het Planbureau voor de Leefomgeving dat geen enkele sector op koers ligt om de klimaatdoelen te behalen. Er is nog maar vijf procent kans op het halen van de nationale klimaatdoelen voor 2030.
Dat mag geen verrassing heten. De overheid en het bedrijfsleven richten vooral hun pijlen op innovaties waardoor lastige keuzes vooruit worden geschoven. Helaas werken transities niet zo. Ambitieus beleid betekent niet alleen kiezen voor een innovatieve en duurzame economie, maar ook afscheid nemen van schadelijke activiteiten.[…]
Directe en indirecte uitstoot
De Rotterdamse haven is het grootste fossiele haven- en industriecomplex van Europa. Niet alleen bevinden zich in de haven olieraffinaderijen, petrochemische fabrieken en energiecentrales, maar ook staat zij via een uitgebreid buizennetwerk in directe verbinding met onder meer de fossiele industrie in Antwerpen en het Rijn-Ruhr gebied. Bovendien is Rotterdam de grootste bunker-, doorvoer- en opslaghaven voor fossiele brandstoffen in Europa.
Daarmee vormt zij het hart van de fossiele industrie en faciliteert de uitstoot van enorme hoeveelheden broeikasgassen. […]
Het is tijd dat het Havenbedrijf Rotterdam met een plan komt voor de afbouw van de fossiele activiteiten in de haven, zodat er ruimte komt voor nieuwe, groene initiatieven. Zonder zo’n plan is het Rotterdamse havengebied hard op weg om een ‘Detroit aan de Maas’ te worden, een spookhaven vol oude industrie, met desastreuze gevolgen voor het klimaat, werkgelegenheid en de toekomst van jongeren en volgende generaties.