Omwonenden Schiphol willen aangifte doen wegens ‘mishandeling’ door nachtvluchten
Enkele omwonenden van Schiphol gaan aangifte doen van mishandeling vanwege het nachtelijk vliegverkeer. Ze willen dat Schiphol, KLM en het ministerie van Financiën strafrechtelijk worden vervolgd wegens ‘structurele slaapdeprivatie’.
Op Schiphol mogen jaarlijks 32 duizend zogenoemde nachtvluchten plaatsvinden, vliegtuigen die tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends landen of vertrekken. Die zorgen voor geluidshinder bij omwonenden.
Uit angst voor rechtszaken wegens overlast besloot het kabinet in 2022 dat Schiphol moest krimpen. Zoals het er nu naar uitziet, gaat de luchthaven volgend jaar terug van 500- naar 478 duizend vluchten per jaar. Het toegestane aantal nachtvluchten daalt van 32- naar 27 duizend.
Geen nachtvluchten
Maar omwonenden eisen nu dat er helemaal geen nachtvluchten meer worden uitgevoerd. Actiegroep Schiphol Watch en vier omwonenden willen in februari aangifte van mishandeling doen, zegt strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq, die hen bijstaat.
Volgens Ficq worden de buren van Schiphol blootgesteld aan ‘structurele slaapdeprivatie’. ‘Slaapverstoring levert ernstige gezondheidsschade op. En benadeling van de gezondheid is strafbaar gesteld in artikel 300 van het wetboek van strafrecht. De strafbare feiten voltrekken zich ondertussen iedere nacht.’
De aangifte richt zich tegen luchthaven Schiphol, KLM en diens dochter Transavia. Ook de Nederlandse Staat, dat aandeelhouder is van zowel Schiphol als KLM, wordt verantwoordelijk gehouden.
‘Milieucriminaliteit kan hetzelfde effect hebben als moord. Mensen gaan dood. Het duurt alleen veel langer’
Als hoofdofficier van justitie van het Functioneel Parket, de tak van het OM die verantwoordelijk is voor de bestrijding van alle vormen van witteboordencriminaliteit, heeft Michiel Zwinkels een zware maatschappelijke opdracht. De zaken die het Functioneel Parket onderzoekt zijn vaak complex, en de tegenstander is gehaaid.