Ambtenaren fel over Schiphol-beleid
Geluidshinder
Het kabinetsbesluit van vrijdag om de maatregelen tegen geluidshinder rond Schiphol af te zwakken, valt slecht bij ambtenaren.
Ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn zeer kritisch op het kabinetsbesluit om de maatregelen tegen de geluidshinder van Schiphol verder af te zwakken. Het besluit heeft een „grote kwetsbaarheid” en is een „hypotheek op de toekomst”, waarschuwden ambtenaren in een amtelijk advies aan verantwoordelijk minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV).
Vrijdag besloot het kabinet dat vanaf 2025 het aantal ernstig gehinderde omwonenden rond Schiphol slechts met 15 procent hoeft te dalen. In de oorspronkelijke plannen tegen de geluidsoverlast noemde het vorige kabinet een daling van 20 procent.
Minister Madlener zwakte dat doel afgelopen september af naar 17 procent – en vrijdag zette het kabinet het doel nog lager, op 15 procent. De resterende 5 procent wordt later ingevuld, aldus het kabinet.
Reden voor het afzwakken van de doelen zijn nieuwe berekeningen die in opdracht van het ministerie zijn gemaakt.
[…] De krimp van de luchthaven is al 2,5 jaar een fel juridisch twistpunt tussen ministerie, vliegveld, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen. In juni 2022 kondigde toenmalig minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) dat hij de hinder wilde aanpakken en de rechtsbescherming van gedupeerde omwonenden wilde verbeteren. Daarvoor werd geluidshinder vaak gedoogd.
Het vorige en huidige kabinet hebben de krimp van Schiphol steeds afgezwakt. Kort nadat Madlener aantrad voerden Schiphol en KLM een lobby om het aantal vluchten niet te laten krimpen. De topambtenaar op dit dossier meldde zich daarna ziek. Deze week werd bekend dat de ambtenaar haar functie 1 januari neerlegt.
NLR: binnen vijf jaar actie nodig om luchtvaart terug te dringen
De huidige plannen van de luchtvaart zijn onvoldoende om binnen de klimaatafspraken te blijven. Daarom moet voor 2030 (en liever eerder) worden ingezet op het terugdringen van de vraag naar vliegtickets, vooral naar verre bestemmingen.
Dit zegt de NLR, een bureau dat niet bepaald bekend staat om een kritische houding tegenover de vliegindustrie. Het voormalige Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum waarschuwt dat de CO2-uitstoot van vliegtuigen fors uit de hand dreigt te lopen.
Technische oplossingen, zoals efficiëntere vliegtuigen, operationele verbeteringen en het inzetten van alternatieve brandstoffen blijken onvoldoende soelaas te bieden. Daarom resteert alleen drastische sturing van de vraag (lees: krimp) om de doelstellingen wel te behalen. […]
NLR gaat er in de sombere planning vanuit dat in 2030 maar liefst 10 procent van alle vliegtuigbrandstof biologisch of kunstkerosine zal zijn, terwijl het ene na het andere project op dit terrein wordt stilgezet of uitgesteld. Op dit moment ligt het percentage alternatieve brandstoffen nog ruim onder de halve procent.
Om die 10 procent te halen zal er juist fors meer moeten worden ingezet op de bouw van fabrieken, maar in het huidige politieke klimaat ziet het er eerder naar uit dat de doelstellingen naar beneden worden bijgesteld. Overigens is volstrekt onduidelijk waar de grondstoffen voor bio- en kunstkerosine vandaan moeten komen.