Verduurzaming: Lidl maakt afspraak met biologische boeren: omzet biologische groente en fruit verdubbelen

In een akkoord met biologische boeren verplicht supermarkt Lidl zichzelf meer biologische groente en fruit te verkopen. In een aangescherpte doelstelling zegt Lidl de omzet van biologisch te verdubbelen in 2026, gemeten vanaf het jaar 2022.

Nu is het aandeel biologische groente en fruit bij de discounter zo’n 4 procent, dat moet over twee jaar 8 procent zijn. ,,Biologisch groeit gestaag, maar wij willen dat versnellen’’, zegt Rebekah Simmons, duurzaamheidsspecialist bij Lidl.

De supermarkt, die zich vaak profileert als duurzaam bedrijf, gaat meer biologische producten als standaard aanbieden, de zichtbaarheid in de winkels vergroten en het assortiment aanpassen. Lidl heeft in het akkoord, gesloten met Biohuis (waarin biologische telers en boeren zijn verenigd), afgesproken de prijzen laag te houden.

Simmons: ,,We zeggen niet dat een boodschappenmandje volledig biologisch moet zijn, maar wel dat er in ieder boodschappenmandje een plek moet zijn voor biologisch. Dat biologisch altijd duurder zou te zijn, vinden wij een vervelend stigma.’’

Hoge prijzen

Deze maand bracht Bionext, de brancheorganisatie voor de biologische sector, naar buiten dat steeds meer wordt verdiend aan de verkoop van biologische producten. Supermarkten en andere verkooppunten verdienen er jaarlijks 1,4 miljard euro aan, 50 procent meer in vergelijking met vijf jaar geleden.

Dat lijkt veel, maar qua marktaandeel is het nog altijd een bescheiden productgroep, slechts 3,5 procent van het totaal. In bijvoorbeeld Denemarken ligt het marktaandeel op 16 procent. Biologische boeren hekelen de hoge prijzen in de supermarkt, waardoor klanten eerder zouden kiezen voor gangbare producten. Vorig jaar maart deden biologische boeren nog een oproep aan supermarkten om prijzen voor biologische producten te verlagen en genoegen te nemen met een lagere marge.