Milieuorganisaties woedend: minister wil stukje A27 toch verbreden. ‘Zorgt voor onherstelbare schade’

Demonstratie Amelisweerd september 1982 Rob Bogaerts / Anefo, CC0, via Wikimedia Commons

Dat minister Madlener (PVV) het alternatieve regioplan voor de A27 rondom Amelisweerd van tafel veegt, roept bij milieuorganisaties verontwaardiging op. Maar de strijd is nog niet gestreden.

Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat zegt ‘nee’ tegen een plan van de regio Utrecht. […]

Onherstelbare schade toebrengen

Als argument voor het eigen plan, ‘Alternatief Ring Utrecht’, voerde de regio aan dat het goedkoper te realiseren zou zijn. Maar met die redenering is Madlener het niet eens. Doordat het ontwerp voor de weg in het regioplan nog niet genoeg is uitgewerkt, zijn de kosten moeilijk te beoordelen.

Milieuorganisaties Natuur & Milieu en Milieufederatie Utrecht zeggen ‘woedend’ te zijn dat minister Madlener het Tracébesluit ‘koste wat kost’ doordrukt. ‘Ondanks een breed gedragen en effectief alternatief plan, dat steun krijgt van zowel de gemeente, de provincie als de betrokken omwonenden, kiest de minister ervoor om een project door te drukken dat onherstelbare schade toebrengt aan een eeuwenoud en geliefd natuurgebied midden in de Randstad,’ staat in een persbericht.

Den Haag, juni 2024
Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
© Rijksoverheid Beeld: Martijn Beekman

Toch betekent de afwijzing niet dat de verbreding rondom Amelisweerd er definitief komt. Momenteel ligt er nog een zaak bij de Raad van State over het Tracébesluit. Die staat over een maand gepland. De uitspraak volgt waarschijnlijk pas begin volgend jaar. De Raad van State oordeelde in 2019 nog dat de verbreding er niet mocht komen en vernietigde daarmee een eerdere versie van het Tracébesluit.

A27 Amelisweerd Michiel1972, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons