‘Supermarkt verdient meer aan drie flessen cola dan vliegveld Rotterdam doet aan één passagier’
opinie
Alfred Blokhuizen, voorzitter van de vereniging BTV-Rotterdam Airport, betoogt dat het Rotterdamse vliegveld weinig economische voordelen biedt, met slechts 150 fulltime werknemers en een winst van slechts een miljoen euro per jaar.
Het vliegveld veroorzaakt aanzienlijke geluidsoverlast en luchtvervuiling voor 72.000 omwonenden. Blokhuizen ziet meer potentieel in het plan van Ruimbaanvoorrotterdam.nl, dat een woonwijk en andere voorzieningen voorstelt, wat de stad drie miljard euro kan opleveren.
Vorige week verscheen in deze krant een opiniestuk van het JOVD-bestuur, de jongerenorganisatie van de VVD. In dat artikel prezen ze de economische voordelen van het Rotterdamse vliegveld en uitten ze harde kritiek op het plan van Ruimbaanvoorrotterdam.nl. Dit plan onderzoekt wat er mogelijk is als het vliegveld van Rotterdam zou verdwijnen en er een woonwijk, een bedrijventerrein, onderwijsvoorzieningen, een groot park en een recreatieplas zouden worden aangelegd.
Uit het plan blijkt dat de Rotterdamse gemeenschap ruim drie miljard euro kan verdienen (ongeveer duizend euro per woning) bij het afscheid van het vliegveld. Onafhankelijke economen en stadsontwikkelaars hebben dit plan opgesteld, in opdracht van BTV Rotterdam en met begeleiding van de professionals van Urgenda. Het gaat dus zeker niet om een “WC-Eend-verhaal”!
Peperdure parkeergelden
Kennelijk heeft de liberale jongerenorganisatie het hele plan niet goed gelezen, want in hun opiniestuk benadrukten ze het grote economische belang van het vliegveld en hoe handig dat is, ondanks dat het een luidruchtig en vervuilend terrein tussen woonwijken is. Dit is niet vreemd als je alleen luistert naar je eigen partij, waar een VVD-raadslid beweert dat het vliegveld jaarlijks een miljard euro bijdraagt aan de economie en tienduizend arbeidsplaatsen biedt.
Dat klinkt indrukwekkend, maar de werkelijkheid is toch heel anders, zoals blijkt uit de berekeningen van de ervaren economen Leo Bus en Walter Manshanden. Deze specialisten hebben simpelweg de cijfers van het vliegveld zelf gebruikt voor hun analyse. En wat bleek? Het vliegveld heeft slechts zo’n 150 fulltimers in dienst en beweert (zonder onderbouwing) 2000 arbeidsplaatsen te creëren (deeltijd?). Bovendien bedroeg de winst van het vliegveld slechts een miljoen euro per jaar. Op ruim 2,2 miljoen reizigers is dat amper 45 cent per persoon! Let wel: dit bedrag omvat alles, inclusief de peperdure parkeergelden die toeristen moeten betalen. Je bent zo honderd euro per week kwijt aan parkeren.
Een no-brainer!
Voor die 45 eurocent winst per passagier worden ruim 72.000 mensen (volgens de GGD) elke dag wakker gevlogen en hebben zij zeer ernstige geluidsoverlast. Daar komt nog de enorme luchtvervuiling door vliegtuigen bij. Het is al lang bewezen dat dit grote gevolgen heeft voor de gezondheid van de omwonenden. Dat kan natuurlijk beter en gezonder! Daarom ontwierpen de gerenommeerde stedenbouwkundigen van Ziegler Branderhorst het plan Stadskwartier Noorderbos, een plan waarin aan alles is gedacht.
En wat blijkt? Het is fantastisch voor mens, dier, economie, werkgelegenheid en wonen. Drie miljard in de plus! Een no-brainer!
Ik was te gast op de burendag van het Rotterdamse vliegveld, waar ik met een reeks vliegveldenthousiasten en directieleden sprak. De gesprekken varieerden van opmerkingen als “Hey, azijnzeikert, je had er maar niet moeten gaan wonen” tot vragen over het lawaai, de luchtvervuiling en de ernstige PFAS-problemen in de buurt. De directie gaf onmiddellijk toe dat de “winstmarges” wel erg dun waren en de afgelopen jaren steeds kleiner zijn geworden. Feitelijk komt het erop neer dat het vliegveld fors vervuilt en veel herrie veroorzaakt, maar tegelijkertijd nauwelijks iets verdient.
Een supermarktmanager deed een berekening voor mij: hij verdient meer aan drie flessen cola dan het vliegveld doet aan één passagier!
Alfred Blokhuizen is voorzitter van de vereniging BTV-Rotterdam Airport