Eindhovense ondernemers willen tijdelijke sluiting Airport omzetten in definitieve

Eindhoven Airport” by ironmanixs is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Het is een revolutionair idee dat de ronde doet in ondernemerskringen: doek Eindhoven Airport op en bouw er een nieuw stadsdeel. Er zijn genoeg argumenten tegen. Maar ook verrassend veel vóór.

Voor alle duidelijkheid: er ligt geen plan, er is geen besluitvorming, het Eindhovense stadsbestuur weet nog van niks. Maar het zijn niet de minste ondernemers die zich hardop afvragen of de regio niet beter af is zónder luchthaven. En dat is reden genoeg om de voors en tegens eens op een rijtje te zetten.

Want wat kun je doen met een strook grond van welgeteld 6,39 vierkante kilometer? Vliegtuigen laten landen en opstijgen, dat is evident. Vorig jaar reisden 6,8 miljoen passagiers van of naar Eindhoven Airport, ruim 41.000 keer landde er een vliegtuig of steeg er één op.

Waarom zou je dat allemaal opdoeken? Die vraag is net zo logisch als: kun je met schaarse grond niks beters doen dan er vliegtuigen laten opstijgen?

Wat moet de regio met dat bescheiden stukje grond?

De Brainport-regio is begonnen aan een enorme groeispurt. Tot 2040 moeten er in Zuidoost-Brabant 100.000 woningen bij komen. Of het lukt om tijdig genoeg woningen te bouwen, daar wordt links en rechts hardop aan getwijfeld. Grootste moeilijkheid: hoge bouwkosten en tijdrovende bezwaarprocedures. Het ontlokte Erik Leijten, regiodirecteur van gebiedsontwikkelaar BPD, al de verzuchting dat er nieuwe, grootschalige woningbouwlocaties moeten worden aangewezen.

Kan de regio Eindhoven Airport missen?

In elk geval tijdelijk. In 2027 gaat de luchthaven noodgedwongen vijf maanden dicht voor groot onderhoud. Alle vluchten moeten dan uitwijken – een aardige testcase. De vraag is natuurlijk wat de alternatieven zijn als de grootste vaderlandse luchthaven na Schiphol sluit. Op een uur rijden van Eindhoven ligt het zieltogende Maastricht Aachen Airport, op anderhalf uur rijden liggen het Duitse Weeze en het hagelnieuwe Lelystad Airport, waarvan de politiek nog moet besluiten of het wel open mag.

Heeft de regio niet gewoon een luchthaven nodig?

Makkelijk is het natuurlijk wel, een vliegveld in de buurt. Maar de economische betekenis is beperkt. Veruit de meeste vluchten vervoeren vakantiegangers.

Hebben de eigenaren van Eindhoven Airport gewoon pech gehad?

Voor 51 procent is de luchthaven in handen van de Schiphol Group. Die zal op zijn minst schadeloos gesteld moeten worden. De andere twee eigenaren zijn – voor een gelijk deel – Eindhoven en de provincie Noord-Brabant. Overheden dus, wat betekent dat de politiek verantwoordelijken kunnen besluiten hun verlies te nemen uit het oogpunt van een ander belang. Hetzelfde geldt voor Defensie, eigenaar van de grond.

Er komt ook wat voor terug. De waarde van de bouwgrond loopt al gauw in de honderden miljoenen euro’s.

Wat kun je eigenlijk aan woningen kwijt op het terrein?

Is ‘the sky the limit‘, dan kun je er de bevolking van een volwassen stad kwijt. Manhattan telt 29.000 inwoners per vierkante kilometer, dat kun je dan maal zes doen. Maak je een kopie van Strijp-S in Eindhoven, dan kunnen er zo’n 60.000 mensen wonen. Wie voor huizen kiest in plaats van torens komt natuurlijk een stuk lager uit.

En/of?

…je gebruikt een deel van de luchthaven voor andere wensen. Een nieuw en groter PSV-stadion? Een asielzoekerscentrum? Een nieuwe locatie voor een ziekenhuis? Niet iedereen zal er blij van worden, een stadion ver weg van caféstraat het Stratumseind, maar het kán wel.

Tiny Sanders (commissaris, voormalig CEO Campina en directeur PSV): Eenmalige kans voor Brainport

Op meerdere plaatsen in de wereld zijn vliegvelden verplaatst omdat de stad (te) dichtbij kwam. Als er nu een vliegveld gebouwd moest worden, zou niemand dat binnen de stadsgrenzen van Eindhoven plannen.

Nu het vliegveld in 2027 een paar maanden volledig dicht gaat (en dicht kan dus) is dit het moment om goed na te denken. […] Ook om het steeds grotere woningtekort in de regio. Brainport krijgt hier een eenmalige kans om alle, ook financiële, argumenten in alle rust te overdenken. Na 2027 lijkt deze kans verkeken.

Geert Hurks (algemeen directeur Hurks Groep): Heel wat groene vinkjes

In deze regio staan we voor een aanzienlijke uitdaging om woningen te bouwen. Landelijk moeten we klimaatmaatregelen nemen en verduurzamen. Als je die twee dingen over elkaar legt, kun je zeggen: wie zit er nog te wachten op een vliegveld dat bij wijze van spreken midden in de stad ligt.