Energie- en mobiliteitstransitie: Waarom zijn we niet blij met die goedkope groene zonnepanelen en stekkerauto’s uit China?

electric car, charging station, e car
Photo by Pixaline on Pixabay

Column 

Westerse politici zijn bezorgd over de goedkope zonnepanelen en elektrische auto’s uit China, ziet Marike Stellinga. Maar wil Europa nu snel klimaatvriendelijk worden of niet?

Bent u wel eens ontstemd dat een product te goedkoop is? Misschien bent u wel eens verbaasd: hoe kán dit zo goedkoop zijn? Misschien vermoedt u wel eens dat u ergens anders een prijs betaalt, bijvoorbeeld omdat u ongemerkt data weggeeft. Maar ontstemd ben je vaak toch eerder als bedrijven dure producten verkopen, niet goedkope.

Toch is dat wel het sentiment onder Amerikaanse en Europese politici nu zonnepanelen, elektrische auto’s en windmolens uit China steeds goedkoper worden. Zo goedkoop dat zonnepanelen in Duitsland en Nederland gebruikt worden als schuttingen en parkeerplaatsen bij havens vol staan met Chinese stekkerauto’s, bericht de Financial Times. Deze week maakte de Europese Commissie bekend te onderzoeken of windmolens uit China zo goedkoop zijn dankzij Chinese staatssteun.

Die uitsluitend zorgelijke stemming is gek. Vooral omdat je zelden hoort dat er ook een grote groep mensen is die juist profiteert: burgers. Voor hen worden hernieuwbare energie en stekkerauto’s goedkoper. Fijn! Dat is ook nog eens goed voor het klimaat en voor de luchtkwaliteit. Dubbel fijn! Elektrische auto’s stoten immers minder fijnstof uit.

[…]

Natuurlijk moet Europa niet naïef zijn. Nederland gaat misschien elektrolyse-eilanden bouwen in de Noordzee. Op die eilanden kunnen bedrijven windenergie omzetten in groene waterstof. Wil je dat die eilanden zelf – de grond dus – in handen komen van Shell? Of van China? Nee.

Maar dat is wat anders dan nu importtarieven op stekkerauto’s gooien om de Europese industrie te beschermen. „Als je snel wil vergroenen, moet je zeggen: China bedankt!”, zegt hoogleraar Sweder van Wijnbergen. „Het is totaal inconsequent om snel te willen vergroenen en niet blij te zijn met goedkope zonnepanelen en stekkerauto’s. Die Europese industrie moet gewoon als de wiedeweerga aan de slag.”

Is het eigenlijk niet heel raar dat het aanbod van stekkerauto’s zoveel sneller toeneemt dan de vraag? Europa zegt het meest ambitieuze klimaatbeleid ter wereld te voeren. Maar de vraag naar elektrische auto’s stagneert. Waarom? In Duitsland schroefde de overheid subsidies terug en in Nederland dreigen belastingvoordelen weg te vallen. In plaats van importtarieven te overwegen zou de EU ook de vraag naar stekkerauto’s kunnen stimuleren. Dan is er genoeg markt voor Chinese én Europese stekkerauto’s.

Na alle politieke bombarie over goedkope Chinese producten blijft toch vooral de vraag hangen: wil Europa écht snel klimaatvriendelijk worden of niet?