Helemaal van hout, vol met groen en bijna af: dit is woontoren Sawa

Houten woontoren Sawa – © Sawa

Een primeur: eind dit jaar is het eerste houten woongebouw van Rotterdam af. Sawa wordt vijftig meter hoog en verrijst aan de Lloydpier in Delfshaven.

De getrapte vorm van het Rotterdamse gebouw met de groene terrassen doet denken aan een sawa, een Indonesisch rijstveld. De naam Sawa herinnert ook aan de geschiedenis van de plek: van 1900 tot 1970 vertrokken vanaf de Lloydpier passagiersschepen naar Azië.

Geschiedenis van Sawa

Begin 2020 presenteerde architectenbureau Mei de ambitieuze plannen voor het gebouw. Architect Robert Winkel verwachtte destijds snel klaar te zijn: “Over een jaar gaan we beginnen. En omdat het monteren van hout sneller gaat dan het gieten van beton, kunnen we anderhalf tot twee jaar later wel klaar zijn, als alles meezit.”

In juli van datzelfde jaar werden de eerste zes woningen verkocht.

Houten woontoren Sawa – Screenshot © Sawa video

Duurzaamheid en gezondheid

“Het gezondste gebouw van Nederland”, schrijft Sawa zelf. De houten constructie zorgt voor een beter binnenklimaat en er is weelderige beplanting op het dek, de balkons en de terrassen.

Het groen moet dieren aantrekken om de biodiversiteit te vergroten en de bakken vangen regen op om wateroverlast tegen te gaan. Ook komen op het dek moestuinbakken voor kruiden, groenten en fruit. Het dak van Sawa ligt vol met zonnepanelen waarmee de benodigde energie voor de voorzieningen in het gebouw wordt opgewekt.

Naast dat het een beter binnenklimaat oplevert, is bouwen met hout duurzaam en goed voor het milieu. Maar waarom eigenlijk?

“Hout neemt CO2 op, in tegenstelling tot beton dat het juist uitstoot”, legde Mark Compeer van Mei eerder aan Rijnmond uit. Het architectenbureau zit ook achter onder meer Fenix I, de herontwikkelde loods op Katendrecht die meerdere architectuurprijzen won. Ook Sawa viel meerdere keren in de prijzen, zelfs nog voordat de eerste paal was geslagen.

Sawa stimuleert bewoners om te delen. Er zijn elektrische deelauto’s- en fietsen en een gezamenlijke opslagruimte voor gedeelde spullen, zoals gereedschap. Voor wie vervoersmiddelen liever niet deelt, zijn er twintig parkeerplaatsen voor auto’s en vier plekken per woning voor fietsen.