Het vliegveld (RTHA) als woonwijk met bos en zwemplas: ‘Dat is goed voor iedereen’

Officiele ingebruikneming Rotterdams vliegveld Zestienhoven 1 october 1956 Joop van Bilsen / Anefo, CC0, via Wikimedia Commons

In 1956 opende Rotterdam The Hague Airport (RTHA) als een zakenvliegveld. Daar zijn veel vakantievluchten bijgekomen. Jaarlijks landen en vertrekken er meer dan 56 duizend vliegtuigen met in 2023 2,2 miljoen passagiers.

Al jaren strijdt de Bewonersgroep tegen Vliegoverlast (BTV) voor een sluiting van de Rotterdamse luchthaven. Nu hebben ze een alternatief plan laten uitwerken voor het enorme terrein zo groot als het centrum van Rotterdam. Het vliegveld als woonwijk zou een hoop problemen oplossen en zelfs meer geld opleveren dan het vliegveld (RTHA) nu in het laatje brengt.

In het kort: de alternatieve invulling van het terrein van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) levert de stad woningen, banen, gezondheid, waterberging en natuur op.

Het luchthaventerrein van 220 hectare is groot genoeg voor de bouw van 12.500 woningen voor 25 duizend Rotterdammers. Dan is er nog voldoende ruimte voor een bos en zwemplas die ook als waterbuffer voor hoosbuien kan dienen. De vertrekhal wordt een onderwijsinstelling met campus, en bestaande bedrijven kunnen blijven, goed voor 10 duizend werkplekken.

Vliegveld Zestienhoven 2007 © Bryan Tong Minh, CC BY 2.5, via Wikimedia Commons

Vliegveld om de hoek

Het vakantiegemak hoeft hiervoor niet opgeofferd te worden want ‘Schiphol is met de trein binnen een half uur te bereiken’. Wel is noodzakelijk dat er minder wordt gevlogen.

Het vliegveld moet van de BTV dicht vanwege het lawaai en de uitstoot. Zakenvluchten, passagiers- en pleziervluchten moeten verdwijnen, maar de traumaheli mag blijven.

In 2023 kwamen er meer dan 150 duizend meldingen van overlast van vliegverkeer binnen bij milieudienst DCMR. Dit aantal neemt ieder jaar toe en komen vooral uit Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Lansingerland. Volgens de GGD-Rijnmond verstoort de herrie de nachtrust van tienduizenden mensen in de omgeving en veroorzaakt stress. Ook heeft het vliegverkeer een negatieve invloed op de luchtkwaliteit.

Sluiting geen utopie ondanks veel RTHA-fans

Het alternatieve plan is uitgewerkt klimaatactiegroep Urgenda en stedenbouwkundig ontwerpbureau Ziegler-Branderhorst.

Het vliegveld als woonwijk is niet nieuw. Dit idee is eerder besproken door de Rotterdamse gemeenteraad, maar sneuvelde omdat volgens een meerderheid een vliegveld vlak bij de stad noodzakelijk is. […]

Volgens de planmakers is het huidige plan geen utopie, en juist veel beter voor de stad dan het openhouden van het vliegveld. “Het levert huizen, waterberging en werkplekken voor de stad en regio op. Er is een tekort aan bomen in Zuid-Holland. Er zijn heel veel opgaven die je daarmee oplost. En ik denk dat heel veel mensen zitten te springen om een woning. Zou je daar niet liever een mooie groene wijk hebben en een half uurtje verder reizen naar Schiphol?” vraagt Marjan Minnesma van Urgenda.

“We zeggen niet dat het moet maar we willen een doorwrocht verhaal laten zien zodat je echt iets te kiezen hebt”, vervolgt Minnesma. Een sluiting zou financieel interessanter zijn dan openhouden omdat de grondopbrengsten hoger zijn.