Mobiliteitstransitie: Alleen nog schone bestel- en vrachtauto’s in stadscentrum
Binnenkort mogen er bijna alleen nog maar schone (uitstootvrije) bestel- en vrachtauto’s in het centrum van Rotterdam rijden. Bijna, want er zijn een paar uitzonderingen. Hoe dat precies zit vertelt Michael van Wijngaarden, logistiek adviseur van de gemeente. Hij helpt Rotterdamse ondernemers met de voorbereiding op de zogenoemde zero-emissiezone.
Vanaf 1 januari 2025 wordt het gebied binnen de ring van Rotterdam een zero-emissiezone(ZE-zone). In deze zone moeten alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn. Dat betekent dat ze elektrisch of op waterstof rijden. Waarom is dit nodig? Van Wijngaarden is duidelijk: ‘Bewoners van steden hebben vaker en meer gezondheidsklachten door de slechte luchtkwaliteit. Ze worden daardoor gemiddeld zelfs minder oud dan mensen die buiten de stad wonen. Die luchtkwaliteit moet dus veel beter. Bestel- en vrachtauto’s veroorzaken bijna de helft van de stikstof en fijnstof in de lucht van al het verkeer. Daarom is het van groot belang dat ondernemers schoner gaan rijden.’
Schonere lucht
Van Wijngaarden: ‘Het is enorm belangrijk dat de lucht in de stad schoner wordt. Dat vertel ik ook als eerste in mijn gesprekken met ondernemers die schoner moeten gaan rijden. Dat is concreter dan praten over klimaatverandering en CO2-uitstoot in het algemeen. Ik ben nog geen ondernemer tegengekomen die tegen schone lucht is. Dit betekent overigens niet dat ze meteen schoner gaan rijden. De reacties zijn heel verschillend. De een is er al mee bezig. De ander wachtte af omdat hij eerst dacht dat de ZE-zone er toch niet kwam. En weer een ander zegt geen ander voertuig te kunnen betalen.’