Vliegvelden Eindhoven en Rotterdam afgescheept met een “positieve weigering”

© Mirjam Vissers Artwork – met genereuze toestemming van de kunstenares

“Mark Harbers hield als jongetje al van autootjes, bootjes en vliegtuigjes, blijkt uit zijn visitekaartje op de website van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat “

De luchtvaart is een obsessie van de VVD, dat op een welhaast maniakale manier probeert de luchtvaart te bevorderen ten koste van klimaat en natuur. Als hiervoor vals spel nodig is dan moet dat dan maar. Dit is al eerder gebleken bij de vergunningprocedures van Schiphol en Lelystad.

MOB beschouwt de ‘positieve weigeringen’ voor Rotterdam en Eindhoven als een vorm van ‘rechtsobstructie’ om tijd te winnen, zoals dat ook is gebeurd met de natuurvergunning voor Schiphol, waartegen MOB overigens in beroep is gegaan.

De timing is niet toevallig. Immers het verzoek van MOB dateert alweer van augustus 2019. Het kabinet stopt er binnenkort mee. Het is de vraag of het komende kabinet wel net zo luchtvaartvriendelijk zal zijn als het huidige. Immers het ministerie LNV wordt helemaal overgenomen door BBB c.q. de Agro-industrie.

Overigens is het maar de vraag of beide vliegvelden wel zo blij moeten zijn met “positieve weigeringen”. Immers, dit zijn geen vergunningen. Er kunnen nauwelijks of geen rechten aan worden ontleed. Het zijn een soort van PAS-meldingen die na de uitspraak van de Raad van State in 2019 de prullenbak in konden. Het spreekt voor zich dat MOB beide “positieve weigeringen” aan de rechter zal gaan voorleggen.

Zie ook de uitgebreide reactie van SchipholWatch. Wordt dus vervolgd.