Kenniscentrum haalt tiende van site offline: informatie over migranten klopt niet

care for the elderly, seniors, maintenance
Photo by RosZie on Pixabay

Het landelijk expertisecentrum Pharos heeft acht artikelen met informatie voor zorgverleners verwijderd van huisarts-migrant.nl. Opmerkelijk genoeg bevatten de artikelen verkeerde informatie over mensen met een migratieachtergrond. De door Pharos beheerde website verliest daardoor 10 procent van haar totale aanbod.

Volgens Pharos staan nu nog zo’n tachtig artikelen op huisarts-migrant.nl. De acht onjuiste of achterhaalde artikelen moeten versneld worden herzien. Ook vraagt Pharos lezers om eventuele andere fouten te melden.

NU.nl berichtte eerder over een van de onjuiste artikelen. De website vermeldde al sinds 2014 dat Molukse en Indische ouderen vaak een “hogere pijngrens” hebben, wat niet klopt. Dat artikel verwijderde het expertisecentrum direct na vragen van NU.nl.

Wetenschappers buiten Pharos hebben de website nagelopen op fouten. Uit een snelle verkenning bleek al direct dat zorgverleners nog veel meer verkeerde informatie te zien kregen.

Op huisarts-migrant.nl stond bijvoorbeeld dat mensen met een Turkse achtergrond minder weten over depressies doordat daarvoor geen Turks woord bestaat. Maar dat woord is er wel: depresyon.

Het expertisecentrum herziet de artikelen op huisarts-migrant.nl “in principe” iedere drie jaar, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. “We kijken of dit, met de snel veranderende inzichten, in de toekomst vaker moet gebeuren.”

[…]

Staatscommissie vindt meer discriminatieonderzoek overbodig

Interim-minister Dijkstra verwijst in haar antwoord op de Kamervragen ook naar een lopend onderzoek naar het aantal gevallen van discriminatie en racisme in de zorg. Maar de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme vindt dat onderzoek overbodig. “Er ligt genoeg onderzoek. Het is nu tijd voor maatregelen”, zegt voorzitter Joyce Sylvester.

Zo zegt de voorzitter van het adviescollege, dat door de Tweede Kamer is ingesteld, dat zorginstellingen zelf een meldpunt kunnen instellen. Daar zouden patiënten terechtkunnen als ze zich gediscrimineerd voelen door hun zorgverlener.

Maar ook zorgverleners die te maken krijgen met discriminatie van patiënten verdienen steun, zegt Sylvester. “Als iemand zorg nodig heeft, maar niet geholpen wil worden door een zorgverlener met een hoofddoek, dan moeten we daar als gezondheidszorg ook iets van gaan vinden.”