Supermarkt De Aanzet telt verborgen kosten op bij de prijs: ‘Voor een kilo appels betaal je 15 cent extra’
Bij biologische supermarkt De Aanzet betalen klanten ook de verborgen kosten voor mens en milieu. Eigenaar Maarten Rijninks hoopt dat de grote ketens zijn idee kopiëren: ‘Ik ben ervan overtuigd dat binnen vijf jaar een van hen het gaat doen.’
Bij biologische supermarkt De Aanzet betalen klanten ook de verborgen kosten voor mens en milieu. Eigenaar Maarten Rijninks hoopt dat de grote ketens zijn idee kopiëren: ‘Ik ben ervan overtuigd dat binnen vijf jaar een van hen het gaat doen.’
Op het eerste gezicht lijkt De Aanzet een biologische supermarkt zoals zovele. Voor de winkel in de levendige Amsterdamse buurt De Pijp staan omafietsen, bakfietsen, elektrische swapfietsen. Ouders met kleine kinderen, jonge stedelingen en expats gaan naar binnen en komen even later naar buiten met tassen vol boodschappen. In het groente- en fruitpad waar de bezoekers binnenkomen liggen verse perziken, bananen en sperziebonen uitgestald.
Pas bij nadere inspectie van de prijskaartjes valt op wat deze winkel bijzonder maakt. Voor een kilo appels betaal je hier niet alleen de ‘normale’ prijs per kilo, maar ook 5 cent voor onderbetaling, 6 cent voor klimaatbelasting en 4 cent voor landgebruik. De Aanzet werkt namelijk met true pricing: de klanten betalen de werkelijke prijs van het product, inclusief de kosten voor milieu en samenleving.
De Onderneming
In deze wekelijkse rubriek vertellen ondernemers over hun bedrijf. Vandaag: De Aanzet, opgericht in 1981, met 25 werknemers en een omzet van 2,4 miljoen euro per jaar.