Energiebedrijven moeten vanaf vandaag vaker een aanmaning sturen voordat ze klanten kunnen afsluiten van gas en elektriciteit. Dat staat in een tijdelijke regeling die minister Jetten (Klimaat en Energie) heeft gepresenteerd. Het kabinet wil zo veel mogelijk voorkomen dat mensen de komende winter worden afgesloten omdat ze de rekening niet kunnen betalen.
Nu mag een energieleverancier al na één genegeerde betalingsherinnering het contract opzeggen en gas en elektriciteit afsluiten. In de tijdelijke regeling, die tot 1 april volgend jaar van kracht is, moeten er minimaal drie aanmaningen verstuurd zijn, met steeds een tussenpoos van minimaal 14 dagen.
Ook moet het energiebedrijf op verschillende manieren proberen contact op te nemen met de niet-betalende klant. Dat moet de leverancier ook kunnen aantonen. En als het dan toch tot afsluiting dreigt te komen, moet het energiebedrijf eerst contact opnemen met de gemeente. Die doet dan ook nog een poging om afsluiting te voorkomen, door de klant schuldhulpverlening aan te bieden.
Wanbetalers weer aansluiten
Pas als ook daar niet op wordt gereageerd, mag de procedure in gang worden gezet om een huishouden af te sluiten. De klant krijgt daarover een brief.