Aanschaf hoortoestel ingewikkeld en ondoorzichtig
Commerciële belangen en te weinig informatie bemoeilijken het kopen van een hoortoestel. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moet audiciens, fabrikanten en zorgverzekeraars tot de orde roepen en zorgen voor de hoognodige transparantie, aldus de Consumentenbond.
Consumenten kunnen voor een hoortoestel terecht bij 5 grote ketens en ruim 300 kleinere en zelfstandige audiciens. Daar worden het gehoorverlies en de bijbehorende categorie hoortoestellen bepaald met het Hoorprotocol.
[…] Audiciens besteden op hun website relatief veel aandacht aan hoortoestellen in dit topsegment. Daarvan kunnen de prijzen oplopen tot €5000.
Gebrek aan informatie
Om een weloverwogen keuze te kunnen maken, hebben consumenten niet alleen informatie nodig over typen, merken en functies van hoortoestellen, maar ook over prijzen. Alleen zo kunnen consumenten winkels en hoortoestellen goed vergelijken.
Maar deze informatie ontbreekt op de websites van de meeste audicienketens. En ook op verzoek van de Consumentenbond wilden zij dit niet delen. De meeste zorgverzekeraars vermelden op hun websites ook geen prijzen. Ook niet welke hoortoestellen zij vergoeden.
Onduidelijkheid over vergoeding
Daarnaast is de manier waarop de vergoedingen van hoortoestellen is geregeld, erg onduidelijk. Hoeveel consumenten precies moeten bijbetalen, verschilt per verzekeraar.