Zeker 40 procent van de omgekomen fietsers in 2023 reed op een e-bike

Senior on Gentleman’s bicycle” by Jens Rost is licensed under CC BY-SA 2.0

Vorig jaar zijn in Nederland 684 mensen door een verkeersongeluk om het leven gekomen. Dat zijn er 61 minder dan het jaar daarvoor, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Minstens vier op de tien omgekomen fietsers reden op een e-bike. Het gaat daarbij vooral om 75-plussers.

In 2023 kwamen 270 fietsers en 194 inzittenden van een personenauto om het leven. Verder waren onder de verkeersdoden onder meer motorrijders, voetgangers en mensen in een scootmobiel. 

2010 tot en met 2021 stabiel

Begin deze eeuw nam het aantal verkeersdoden af. Dat zette door tot 2010, doordat minder mensen in auto’s verongelukten. Sinds 2010 schommelt het aantal ieder jaar rond de 630, met in 2022 een piek van 745 verkeersdoden. Het aantal dodelijke ongelukken op de fiets neemt de laatste jaren toe.

Weer meer fietsers omgekomen, organisaties willen meer helmen zien

Van de 270 omgekomen fietsers waren er 122 ouder dan 75. De meesten reden op een elektrische fiets. Welke rol e-bikes spelen bij het aantal dodelijke fietsongelukken van ouderen, is niet duidelijk. Weliswaar stijgt het aandeel van de e-bike in het overzicht van de geregistreerde ongelukken, maar dat kan ook komen doordat steeds meer mensen een elektrische fiets hebben.

Smartphonegebruik

De meeste verongelukte fietsers botsten met een auto. “Schrikbarend en verontrustend”, zegt de Fietsersbond. die pleit voor een maximumsnelheid van 30 km per uur op meer plekken en strengere handhaving. “Auto’s worden steeds veiliger voor inzittenden, maar niet voor andere verkeersdeelnemers.”