Onthuld: Van der Wal’s vijfstappenplan om Schiphol aan rammelende natuurvergunning te helpen

Take Off, British Airways, Polderbaan, Schiphol, Netherlands – 1828” by HereIsTom is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

Demissionair minister Christianne van der Wal werkt met een vijfstappenplan om de natuurvergunning voor Schiphol zo lang mogelijk in stand te houden, ondanks een juridisch zeer wankele basis. Zo hoopt zij Schiphol voorlopig geen strobreed in de weg te hoeven leggen.

Dit blijkt uit een conceptnotitie die SchipholWatch vond tussen honderden documenten uit een verzoek in het kader van de Wet open overheid (WOO).

Opmerkelijk is dat de documenten na publicatie slechts enkele dagen op de site van de overheid bleven staan. Daarna werden ze stilletjes verwijderd. De reden is onbekend, maar de stukken zijn voor geïnteresseerden alsnog via SchipholWatch beschikbaar

De notitie start met de constatering dat Schiphol niet de verplichting kan ontlopen om een natuurvergunning aan te vragen. Direct wordt opgemerkt dat de Polderbaan buiten de zo belangrijke referentiesituatie valt, omdat deze nog niet was aangelegd toen de verplichting ontstond.

Polderbaan illegaal
Zoals SchipholWatch eerder schreef, is deze baan illegaal aangelegd – zonder naar de stikstofuitstoot te kijken – en kan daarom niet worden meegenomen in de beginsituatie. Dit schept een levensgroot probleem, vooral omdat het inmiddels de meest gebruikte baan van Schiphol is.

Om de natuurvergunning toch te kunnen verlenen, verzinnen de ambtenaren een ingewikkelde vijftrapsraket: In eerste instantie moet de aanvraagprocedure zo lang mogelijk worden opgerekt (1), vervolgens zal een vergunning worden gegeven waarvan bekend is dat deze waarschijnlijk geen stand zal houden bij de rechter. (2). 

Als de rechter vervolgens de vergunning vernietigt, wil het ministerie van Landbouw (LNV) een gedoogperiode instellen om de vijfde baan alsnog te kunnen blijven gebruiken (3), gevolgd door een ‘ingroei-vergunning’ (4). Als al die vertragingstactieken – in het bestuursrecht gaat het dan al gauw om vele jaren – dan kan de zogenaamde ADC-toets nog van stal worden gehaald, al dan niet in een versnelde procedure (5). 

[…]

Geen oog voor de natuur
In de nota speelt het belang van de natuur geen enkele rol, er wordt geen woord aan vuil gemaakt. Evenmin lijkt van belang dat met de gekozen aanpak de stikstofopgave voor andere sectoren – boeren, industrie en andere vormen van transport – alleen maar groter wordt.