De stad van de toekomst is cultureel superdivers
The culture
‘The culture’ is een brede cultuurstroming van jongeren in de grote stad, nauw verwant aan hiphopcultuur. Zonder erkenning van the culture is er geen toekomst voor culturele instellingen, waarschuwt demissionair staatssecretaris Gunay Uslu tijdens de Cultural Currency Conference in Rotterdam.
„We moeten ons realiseren dat er geen toekomst is voor culturele instellingen die niet in jongeren, diversiteit en inclusie investeren”, waarschuwt demissionair staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) tijdens haar openingsspeech van de driedaagse Cultural Currency Conference in het Keilepand, een culturele broedplaats in Rotterdam. De conferentie is bedoeld om de toekomst van de ‘superdiverse’ stad te bespreken. ‘Superdivers’: meer dan de helft van de Rotterdammers heeft een migratieachtergrond, en dat zal in de toekomst voor meer steden gelden, zoals Amsterdam, Marseille of Londen. Jongeren die opgroeien in dit soort steden, spelen een centrale rol in de toekomst ervan.
Deze jongeren delen een bepaald wereldbeeld dat ‘the culture’ wordt genoemd, een nieuwe naam voor migranten-, of diasporische stadscultuur. Dat stellen de organisatoren van de conferentie; de Nederlandse Unesco Commissie (die onder andere cultuurbeleidsadvies geeft aan de Nederlandse overheid en medeorganisator is van de conferentie), architectenbureau MVRDV, de Boekmanstichting (Amsterdams kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid) en het Rotterdamse kennis- en onderzoekscentrum The Niteshop. ‘The culture’ is een stroming om rekening mee te houden.
Wat is ‘the culture’?
Volgens het adviesrapport On(ver)vangbaar: de innovatieve kracht van the culture, dat de Nederlandse Unesco Commissie vrijdag overhandigde aan demissionair staatssecretaris Uslu, is ‘the culture’ nauw verbonden aan hiphop, de muziekstroming die dit jaar vijftig jaar bestaat.
En hiphop is weer meer dan alleen muziek. Hiphop is een culturele attitude, die zich uit in onder andere dansvormen als breakdance, streetwearmode, beeldende kunsten als graffiti, literaire vormen als spoken word en sporten als skateboarding. Dit geheel is kortgezegd ‘the culture’. Een ecosysteem dat zowel in het heel klein opereert (op de pleintjes van migrantenwijken) als op het allerhoogste culturele niveau. Zo komt de muziek van bijvoorbeeld supersterren als Jay-Z en Beyoncé voort uit ‘the culture’, en stelde modemerk Louis Vuitton in 2018 wijlen modeontwerper Virgil Abloh aan als creatief directeur van de herenafdeling. Kenmerkend voor de manier waarop mensen uit ‘the culture’ cultuur maken is autodidactiek – buiten de gebaande, institutionele paden van subsidies en fondsen.