Schiphol krijgt natuurvergunning ondanks controversieel-verklaring door de Kamer (27/9/2023)
Na 4 jaar procederen van MOB tegen LNV is eindelijk de natuurvergunning voor Schiphol gepubliceerd.
Het is tekenend voor het wanbeleid van het kabinet dat Schiphol midden in de klimaat- en stikstofcrisis een vergunning krijgt voor 500.000 vluchten per jaar. Er zijn nog vele duizenden boeren en andere bedrijven die nog steeds geen geldige vergunning hebben. Er zijn zelfs boeren uitgekocht om de vergunningverlening voor maximaal 500.000 vluchten/jaar mogelijk te maken.
MOB is van mening dat Schiphol recht heeft op maximaal 275.000 vluchten/jaar. Dit kan dat het beste worden bereikt door minder in te zetten op reizigers die Schiphol alleen gebruiken om over te stappen. Als je die kwijt bent, dan ben je een heel eind. Dan kun je ook af van de nachtvluchten. Duidelijk is dat MOB de vergunning gaat aanvechten.
Om de vergunning mogelijk te maken heeft Schiphol een aantal boerenbedrijven uitgekocht. Boeren uitkopen is primair een maatregel om de stikstofbelasting op de natuur te verlagen. Die ruimte kun je volgens ons niet zomaar gebruiken. Het is sowieso vreemd om stikstofoxiden van de luchtvaart uit te ruilen tegen ammoniakuitstoot van de landbouw. Het zijn weliswaar allebei stikstofverbindingen, maar ze hebben verschillende eigenschappen. De depositie is anders, net als het gedrag van de stoffen in de grond. Ze hebben een ander effect op de natuur.