Patiënt niet altijd gewaarschuwd voor onverzekerde zorg: ‘Het is veel te ingewikkeld’
Patiënten worden vaker verrast door zorgrekeningen die ze zelf moeten betalen, omdat ze niet doorhebben dat die niet onder hun verzekering vallen. Dat stelt Patiëntenfederatie Nederland na onderzoek. ,,Zorgaanbieders starten de zorg gewoon, dat zou zo niet moeten.”
Ruim 1 op de 10 patiënten kreeg de afgelopen drie jaar een rekening voor een behandeling. Ze belandden bij zorgaanbieders die geen contract met hun zorgverzekeraar hebben. De helft wist dat niet vóór de behandeling. Met als gevolg dat ze onverwacht een deel van de rekening zelf moesten betalen, omdat de zorgverzekeraar slechts een percentage van ongecontracteerde zorg betaalt.
Dat blijkt uit een enquête van Patiëntenfederatie Nederland onder meer dan 12.000 deelnemers. De steekproef is niet representatief, omdat de groep respondenten relatief meer zorg gebruikt. ,,De gemiddelde burger heeft er geen flauw benul van dat niet alle zorgaanbieders een contract met de verzekeraars hebben. Die beknibbelt op de zorgverzekering, maar realiseert zich niet dat die dan ook minder vergoed krijgt”, constateert Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie.
De gemiddelde burger heeft er geen flauw benul van dat niet alle zorgaanbieders een contract met de verzekeraars hebben
Dianda Veldman, Patiëntenfederatie Nederland
Uit cijfers van de Zorgthermometer van Vektis, die data over zorg verzamelt, blijkt dat meer mensen een zorgverzekering hebben die niet alles dekt. Steeds meer polissen die wél alle behandelingen van alle zorgaanbieders vergoeden verdwijnen. Bovendien zoeken patiënten vaker naar verzekeringen die minder geld kosten.