Spoedeisende hulp loopt vast door ouderen, maar terug naar huis is vaak ook geen optie
Zorginfarct
Ouderen liggen onnodig lang op de spoedeisende hulp vanwege personeelstekorten op ziekenhuisafdelingen en in de thuiszorg. In uitzonderlijke gevallen overnachten zij daar zelfs. „Ik kan die patiënt ook niet op de stoep leggen.”
Elke dag zien de artsen en verpleegkundigen van het Tergooi MC ouderen binnenkomen, vaak na een val. Soms kunnen zij dezelfde dag nog naar huis, maar meestal – vooral als het niet de eerste val is – gaat dat niet meer zonder hulp. Voordat iemand van de spoedeisende hulp ontslagen kan worden, moeten verpleegkundigen thuiszorg of een plek in het verpleeghuis vinden. En dat lukt lang niet altijd: thuis- en verpleegzorgorganisaties kampen met dusdanige personeelstekorten dat het simpelweg niet mogelijk is nieuwe patiënten aan te nemen.
Het gevolg: ouderen die nergens terechtkunnen, moeten in het ziekenhuis overnachten en houden zo ‘verkeerde bedden’ bezet, zoals dat in ziekenhuisjargon wordt genoemd. En dat terwijl ziekenhuizen ook last hebben van grote personeelstekorten. Dagelijks werden in 2023 gemiddeld 753 bedden bezet gehouden door patiënten die eigenlijk ontslagen hadden moeten worden, volgens cijfers van stichting Dutch Hospital Data. In totaal ging het om bijna 50.000 patiënten. In 2019 ging het nog om 36.855 patiënten.
Als de zorg vastloopt, merk je dat als eerste op de spoedeisende hulp. Daar komen mensen binnen die direct hulp nodig hebben en daarna naar huis of, als zij nog zorg nodig hebben, naar een andere plek binnen of buiten het ziekenhuis gaan. Maar wat als die plekken er niet zijn? […]
[…] Om de gaten in roosters te vullen, is meer samenwerking tussen zorgaanbieders én zorgsectoren nodig, zegt Jacqueline van der Loo, voorzitter van de Raad van Bestuur van Amaris. Nu zie je in één appartementencomplex voor ouderen vaak drie of vier „logo’s” van verschillende thuiszorgorganisaties rondlopen, zegt zij. „Als wij een zorgvraag ontvangen, kijken we naar de routes van onze wijkverpleging en de beschikbaarheid van onze medewerkers. Dan is de conclusie soms: het lukt niet. Maar als we breder kijken naar alle zorgprofessionals in Hilversum, zou het wél lukken.”
Om die reden werken Amaris en andere organisaties in de regio al met een gezamenlijke pool van zzp’ers en lanceerde Amaris in samenwerking met zorgverzekeraar Zilveren Kruis een online ‘zorgplein’ waar de beschikbaarheid van de wijkverpleging van meerdere organisaties zichtbaar is. Van der Loo pleit ervoor dat ook met zorgverleners van verschillende sectoren te doen. „Als we de schotten weghalen hebben we een grote groep kundig personeel die we flexibeler kunnen inzetten. De ene dag op de ambulance, de andere dag in het verpleeghuis of het ziekenhuis, waarom niet?”