China bewijst opnieuw koploper te zijn in de energietransitie

Dali-micro windturbine” by Popolon is licensed under CC BY-SA 3.0

De verkoop van elektrische auto’s stijgt snel in China. Wat betekent dit voor de klimaattransitie in de wereld en in het land zelf?

En wéér stond China deze week in het nieuws als kampioen groene technologie. In China worden volgend jaar naar verwachting meer elektrische auto’s gekocht dan auto’s die alleen op fossiele brandstoffen rondrijden. Dat meldde de Britse zakenkrant Financial Times deze week op basis van cijfers van twee investeringsbanken en twee onderzoeksgroepen, waaronder Wood Mackenzie. Als die voorspelling uitkomt, zal China tien jaar eerder dan voorzien het doel bereiken dat het land zichzelf in 2020 stelde: dat de helft van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch moeten zijn in 2035. China laat daarmee Europa en de Verenigde Staten achter zich.

China kan zijn plannen opvallend snel uitvoeren. Niet alleen deze historische elektrische ommekeer in de grootste automarkt ter wereld – China is ook koploper in zonnepanelen en windmolens. En dan heeft het land zich de laatste jaren ook nog ontplooid tot (grotendeels) zelfstandige kernreactorbouwer. Opnieuw is bevestigd dat China koploper is in de transitie naar groene technologie. […]

In China „willen [ze] alles elektrificeren”, zei Robert Liew, Wood Mackenzie-directeur hernieuwbare energie in Azië tegen FT. „Geen enkel ander land komt in de buurt van China.” De oorsprong van die grote Chinese ambitie schuilt in de belofte van de Chinese president Xi Jinping dat China de CO2-uitstoot vóór 2030 moet laten pieken en vóór 2060 klimaatneutraal moet zijn. Dat gaf provincies en bedrijven aanleiding om groots te investeren in de ontwikkeling van groene technologie.