Brussel weerspreekt waarschuwing over krimp van Schiphol waar minister Madlener mee schermt

Schiphol Gate Activity” by caribb is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

Het is een onverwachte wending in de zaak rondom de krimp van Schiphol. De luchthaven moet van Den Haag sinds 2022 het aantal vluchten verminderen vanwege geluidsoverlast voor omwonenden. De ontwikkelingen in Nederland worden wereldwijd met argusogen gevolgd: Schiphol is voor zover bekend de eerste grote luchthaven ter wereld die vanwege overlast voor de buren moet krimpen.

Afgelopen week hakte het kabinet de knoop door: de krimp wordt afgezwakt. Het eist niet langer dat de geluidshinder met 17 procent wordt teruggedrongen, maar schroeft het doel terug naar 15 procent. Schiphol mag vanaf volgend jaar daarom maximaal 478 duizend vluchten uitvoeren. […]

‘Kwetsbaar’

Den Haag, juni 2024
Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
© Rijksoverheid Beeld: Martijn Beekman

In een toelichting verklaarde Madlener dat hij door de Europese Commissie was gewaarschuwd voor juridische problemen. Vasthouden aan het krimpplan zou volgens de Commissie ‘juridisch kwetsbaar’ zijn, zei hij. De Commissie heeft een belangrijke positie in het proces, ze controleert of de krimpprocedure netjes verloopt.

De Europese Commissie ontkent stellig zoiets te hebben gezegd. Dat blijkt uit antwoorden van een woordvoerder op vragen van de Volkskrant. Brusselse ambtenaren zouden enkel hebben geïnformeerd naar het maximumaantal vluchten. Dat is nodig ‘om te beoordelen of de voorgestelde beperkingen in overeenstemming zijn met EU-wetgeving’. […]

‘Amateuristisch vingerwijzen’

Het wantrouwen jegens de minister komt niet uit de lucht vallen. Madlener benadrukt graag dat hij aandacht heeft voor de verzuchtingen van de luchtvaartsector. Onder zijn leiding is niet alleen de krimp afgezwakt, maar is ook de nachtsluiting van Schiphol op de lange baan geschoven. Hij spoort zijn ambtenaren ook aan om vaker met de luchtvaartsector te overleggen.

Daarmee breekt minister Madlener met zijn voorganger Mark Harbers (VVD), die zich juist nadrukkelijker bekommerde om de omwonenden. Daarmee probeerde Harbers ook te voldoen aan een harde gerechtelijke uitspraak . De overheid heeft het belang van omwonenden ‘stelselmatig ondergeschikt gemaakt aan dat van de luchthaven en luchtvaart’, aldus de rechter eerder dit jaar.