Boodschappen van A-merken ruim 40 procent duurder dan vier jaar geleden

Flipped shopping cart and Inflation banner” by focusonmore.com is licensed under CC BY 2.0

Producten van bekende merken zoals Calvé, Iglo, Campina en Lay’s zijn dit jaar weer duurder geworden. Gemiddeld betaal je 8 procent meer dan een jaar terug. Sinds 2020 zijn de prijzen van deze artikelen zelfs met ruim 40 procent omhooggegaan.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Die bekeek de prijzen van honderd A-merkproducten bij dertien supermarktketens.

Vorig jaar bleek dat de bekende merken iets goedkoper waren geworden, maar dit jaar zijn de prijzen toch weer omhooggegaan. Vergeleken met vier jaar terug zijn deze A-merken zelfs 42 procent duurder.

Verschil A-merk en huismerk steeds groter

De prijzen van budgetproducten zijn afgelopen jaar dus hetzelfde gebleven, maar in de jaren ervoor wel gestegen. Sinds 2020 zijn ze gemiddeld 30 procent duurder geworden. In dezelfde periode zijn A-merken dus met ruim 40 procent gestegen, waardoor het prijsverschil tussen beide categorieën verder is opgelopen.