TenneT verliest van waterstoflobby

Screenshot uit © RvO Structuurvisie Buisleidingen 2012-2035

De waterstoflobby lijkt een belangrijke overwinning te hebben behaald in de strijd om de ‘Delta Rhine Corridor’ (DRC). Donderdag einde middag maakte minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei (VVD) bekend dat deze hagelnieuwe infrastructuurverbinding voorlopig alleen voor waterstof- (en CO2-)transport bedoeld is. Terwijl stroomnetbedrijf Tennet gehoopt had daar ook nieuwe stroomkabels doorheen te kunnen leggen.

Tennet was van meet af aan betrokken bij het project. De andere belangrijke deelnemer, Gasunie, dat er vooral vanwege de waterstof in zit, wilde echter niet wachten totdat Tennets stroomplan helemaal ‘uit-ontwikkeld’ was, want dat duurt schijnbaar langer dat het waterstofplan.

Den Haag, juni 2024
Sophie Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei, viceminister-president
© Rijksoverheid Beeld: Martijn Beekman

De verbinding, in feite een hele grote geul waardoor allemaal buizen (voor waterstof) en kabels (voor stroom) getrokken moesten worden, loopt door drie provincies heen en bijna dertig gemeenten. Daardoor zou het vergunningsproces sowieso al een waar circus zijn.

Tennet zegt „teleurgesteld” te zijn over de beslissing. De netbeheerder zag de verbinding als een belangrijke maatregel om de verstopping op het stroomnet tegen te gaan, en om de industrie in het zuiden van Nederland te helpen verduurzamen.

De DRC loopt van Rotterdam naar Venlo, bij de Duitse grens, en moet daarna een aftakking naar Zuid-Limburg krijgen. Door het besluit zou er voor het stroomdeel van de verbinding jaren vertraging ontstaan, omdat Tennet nu een nieuw tracé moet zoeken. Voor de bouw van nieuwe windparken op zee lijkt het ook problematisch, want die moeten al die stroom immers kwijt.