Rotterdamse haven en bedrijven ‘woedend’ over kabinetsplan dat groene ambities bedreigt
Het kabinetsplan om het gebruik van waterstof minder aantrekkelijk te maken zorgt voor woede in de Rotterdamse haven. Hier werken bedrijven zoals Shell hard aan waterstofproductie voor de overstap naar schone energie en de afname van de vervuilende uitstoot. “Wat een schande.”
Volgens CDA-oppositieleider en Rotterdammer Henri Bontenbal dwarsboomt het kabinet groene ambities in de haven. “Een schande”, noemt hij de plannen. “Dit is desastreus voor de groene-industriepolitiek.” Ook havenwethouder Robert Simons noemt het plan “een grote tegenvaller” en Shell zegt dat het kabinet met dit plan de waterstofambities “de nek omdraait”.
Raffinaderij als startpunt voor transitie
Even wat uitleg. Waterstof speelt een belangrijke rol in de overgang naar een groene economie. Raffinaderijen gebruiken nu al veel waterstof, maar deze wordt gemaakt van aardgas wat CO2-uitstoot veroorzaakt. Met de bouw van nieuwe fabrieken, zoals die van Shell op de Tweede Maasvlakte, kan waterstof voortaan worden gemaakt met groene stroom, bijvoorbeeld uit windenergie.
Raffinaderijen gebruiken waterstof om brandstoffen zoals diesel te maken. Als dit gebeurt met groene waterstof, zorgt dat voor veel minder CO2-uitstoot. Dit helpt de productie van groene waterstof op gang, zodat het later ook in andere sectoren, zoals transport, kan worden gebruikt. […]
Beperking door staatssecretaris
Staatssecretaris Chris Jansen wil nu het gebruik van deze credits beperken voor bedrijven die waterstof inzetten bij raffinageprocessen. Dit zou betekenen dat Shell in de toekomst veel minder credits ontvangt dan verwacht: in plaats van 100% slechts 40%.
Bedrijven vrezen weglek naar buurlanden
In reactie op de kabinetsplannen hebben bedrijven zoals Shell, BP en RWE, ondernemersvereniging Deltalinqs en branchevereniging van energiemaatschappijen VEMOBIN een brandbrief opgesteld waarin ze hun grote zorgen uiten. Ze vinden de maatregel een slecht idee, waardoor bedrijven voor Duitsland zullen kiezen waar de raffinageroute wel wordt gewaardeerd. Volgens de directeur van branchevereniging VEMOBIN, Jan-Willem van den Beukel, leidt dit tot een “weglek van precies die groene industrie die we hier in Nederland willen hebben.”