Stop met dromen over gratis openbaar vervoer, maar maak er werk van

Centraal Station (Stationsplein) te Utrecht, met links op de voorgrond een koets en rechts een electrische tram – 1906” by gerardboer23 is licensed under CC PDM 1.0

OV Vervoer is een basisbehoefte, maar inmiddels is het ook te duur voor mensen met een modaal inkomen. Dus stop de bezuinigingen en maak het ov goedkoper, schrijft Farley Asruf.

Reizen met het openbaar vervoer is duur in Nederland, kijk alleen al naar een paar standaardroutes in Amsterdam, de stad waar ik woon en raadslid ben. Van Dijkgraafplein naar het Leidseplein kost 2,50 euro. Van Kraaiennest naar Centraal is 3,17 euro. Van Station Zuid naar Molenwijk in Noord kost al bijna 4 euro. Dat zijn de prijzen voor de heenreis en ook nog eens per persoon. Laat staan als je met meerdere mensen of kinderen reist met het openbaar vervoer. Dan kom je al gauw uit op meer dan tien euro per rit. Als je dan ook nog het openbaar vervoer elke dag nodig hebt, bijvoorbeeld om te gaan werken of om naar school te gaan, moet je daar per week 50 euro voor budgetteren.

Farley Asruf is lid van de gemeenteraad van Amsterdam voor de PvdA

En ja, dan zijn er abonnementen, maar ook die zijn niet goedkoop. Zo kost een één-ster maandabonnement bij het GVB voor 60,20 euro, een twee-ster abonnement 100,10 euro en een drie-ster abonnement 148,80 euro per maand. De sterren slaan op zones, dus hoe verder je moet reizen, hoe meer je per maand betaalt. Dat zie je dus ook wanneer je verder van het centrum van Amsterdam woont: mensen in Noord, Zuidoost, Nieuw-West betalen meer voor ov omdat ze simpelweg meer kilometers moeten afleggen. Het Nibud-rapport van deze week bevestigt dit beeld: mobiliteit en in het bijzonder openbaar vervoer is te duur, zeker als je langere afstanden moet afleggen.

Visie kost geld

Je kunnen verplaatsen van A naar B is een basisbehoefte van de mens. Het zorgt ervoor dat je leefwereld groter wordt, dat je in contact kan komen met andere mensen en dat je nieuwe gebieden ontdekt. In de stad en daarbuiten. Het zorgt er ook voor dat je echt naar een betere toekomst kunt toewerken: school, werk, sporten, ontmoeten, het komt allemaal binnen handbereik.

Het is dus zorgelijk dat het Nibud ziet dat gezinnen en stellen met een modaal inkomen te weinig geld overhouden om te reizen met het openbaar vervoer of een eigen auto. Wanneer zij niet zouden besparen op andere uitgaven, komen zij voor mobiliteit elke maand tussen de 200 en 900 euro tekort. En dan hebben we het hier over mensen met een modaal inkomen. Lagere inkomens zullen dus nog veel meer moeten besparen, als dat überhaupt al mogelijk is, om te kunnen reizen.