Deze kunstenaar maakt werk over de vraag: wie mag er gezien en bewonderd worden in de openbare ruimte?

Thomas J. Price, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Zijn metershoge sculptuur van een zwarte vrouw voor Rotterdam CS was meteen een hype én een rel. Nu wijdt De Kunsthal een grote overzichtstentoonstelling aan het overrompelende, emotionerende werk van Thomas J Price.

Vorig jaar juni stond ze ineens voor Rotterdam Centraal:een jonge zwarte vrouw in brons, het haar opgestoken in een knot, de handen in de zakken. Met haar 3 meter 65 torent ze boven de forensen, dagjesmensen en andere reizigers uit die het plein oversteken. Ze kijken vluchtig naar haar op of houden stil en gaan met haar op de foto.

Rotterdammers zijn zo aan het beeld Moments Contained gewend geraakt dat er verwarring ontstond toen een soort tweelingzusje, weliswaar in een andere houding, bij de Kunsthal werd neergezet. Het beeld maakt deel uit van de uitgebreide solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Tho

Maar nee, het gaat hier om een andere gigant. En dit is wel én niet dezelfde vrouw, want de vrouw bestaat niet: Price stelt zijn beelden samen uit verschillende modellen, zij is een fictief personage. ‘Een everywoman’, noemt hij haar.

De bronzen beelden van Price (43) kregen de afgelopen jaren een plaats in prominente (beelden)parken en pleinen over de wereld. Het zijn mensen in alledaagse houdingen, in casual kleding, soms kijken ze op hun telefoon, soms gewoon voor zich uit.

Timmietovenaar, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons