De onderzeese opslag van CO₂ komt nu echt van de grond, met de kritiek van dien
Na jaren vertraging werd deze week de bouw van Porthos gevierd, een groots project voor de opslag van CO₂ in lege gasvelden. Nederland heeft grootse plannen, maar lang niet iedereen is enthousiast.
Wie over de A15 via de Botlek naar de Maasvlakte rijdt, zal mogelijk niet direct opvallen dat tussen alle buizenstelsels en pijpleidingen nu ook een reeks zwarte buizen naast de snelweg ligt, als een reusachtige kralenketting die nog aaneengeregen moet worden. Hier wordt gewerkt aan de slagader van Porthos, een van ’s werelds grootste projecten voor het opslaan van CO₂ onder de zeebodem.
De meter dikke buis die door de Botlek, Europoort en Maasvlakte kronkelt, voert vanaf 2026 CO₂ af die afkomstig is van vier bedrijven in de Rotterdamse haven; Shell, ExxonMobil, Air Liquide en Air Products. Het gaat om veel CO₂; als het systeem straks operationeel is, zal jaarlijks 2,5 miljoen ton koolstofdioxide 3 kilometer onder de zeebodem verdwijnen, in een bijna leeg gasveld. Hiermee reduceert de haven ongeveer 10 procent van zijn jaarlijkse uitstoot.
Ruimte voor 1.600 ton CO₂
Afgelopen maandag werd door aandeelhouders en andere betrokkenen het officiële begin van de bouw gevierd, met een rondvaart door de Rotterdamse haven, langs onder meer het compressorstation dat de CO₂ op druk moet brengen voor transport naar de locatie op zee waar het voorgoed verdwijnt. […]
‘Bizar idee’
Niet iedereen is enthousiast. Milieuorganisatie MOB stapte naar de rechter om het project van tafel te krijgen, wat mislukte, maar wat wel twee jaar vertraging opleverde. Ook bijvoorbeeld Greenpeace noemt CCS de verkeerde weg, omdat klimaatonvriendelijke concerns als Shell en ExxonMobil zo goedkoop hun afval kwijtraken, wat de prikkel om werkelijk te verduurzamen wegneemt.
Bovendien heeft de Nederlandse overheid ruim 2 miljard subsidie klaargezet voor Porthosklanten. Een bizar idee, vinden sommige milieuorganisaties: waarom moeten burgers wél een afvalheffing betalen en krijgen (doorgaans rijke) olieconcerns financiële ondersteuning om van hun rommel af te komen?