Zoals je met fiets remt, geef je op een scootmobiel juist gas. En dat maakt rijden soms tricky
Rijles
De scootmobiel rukt op, het aantal dodelijke ongelukken ermee ook. Deventer probeert daar wat aan te doen en biedt gratis scootmobielcursussen aan. „De tram gaat altijd voor.”
Toen ze haar scootmobiel vier maanden geleden kreeg, „heb ik hem heel lang in de schuur laten staan”, vertelt ze. „Maar uiteindelijk moet je er toch aan geloven.” Inmiddels vindt ze het prettig dat ze er haar boodschappen mee kan doen. „Voorheen had ik daar mijn zoon voor nodig.” Maar op haar scootmobiel naar het ziekenhuis gaan, durft ze nog niet.
Per afgelegde kilometer overlijden er meer scootmobiel- en gehandicaptenvoertuiggebruikers dan automobilisten, motorrijders en voetgangers, bleek eerder al uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2021. De meeste ongevallen worden veroorzaakt door een val of door een botsing met een obstakel, dus niet met een andere verkeersdeelnemer. Ze gebeuren vaak overdag op een voor de scootmobielrijder bekende plek.
Deelnemer Gerrit (73) illustreert vandaag onbedoeld dat scootmobielen niet altijd vanzelf gaat. Nét voordat het programma begint, komt hij binnen. Hij is later wegens „een ongevalletje”, vertelt hij: de liftdeuren klapten dicht terwijl hij er, op zijn scootmobiel, nog tussen stond.
Van Rijk vindt het jammer dat nieuwe scootmobielgebruikers niet standaard een cursus of persoonlijke begeleiding krijgen aangeboden. „Soms leren bestuurders zichzelf een foute gewoonte aan. Dan denk ik: dit had voorkomen kunnen worden als je beter geïnformeerd was.”