Kunst & Cultuur: Het Boijmans verdient meer dan het nu krijgt
Kunst
Boijmans van Beuningen blijft waarschijnlijk tot 2030 gesloten. Zonde, vindt Peter Hecht, want Boijmans is het belangrijkste museum van Rotterdam.
Museum Boijmans Van Beuningen heeft een haast jaloersmakende staat van dienst. Even een korte selectie: de collectie Europese schilderkunst reikt van de late middeleeuwen tot nu (van Van Eyck en Bosch tot Van Gogh en Ensor). Het heeft een Titiaan. Het museum organiseerde de eerste Vermeer-tentoonstelling nog ver voor de tentoonstelling in het Rijksmuseum vorig jaar. Het kaapte de vervalsing van de Emmaüsgangers gemaakt door Han van Meegeren weg voor de neus van het Rijksmuseum – in de veronderstelling dat het een Vermeer was.
Peter Hecht is emeritus hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. In 2014 richtte hij de collectie oude schilder- en beeldhouwkunst van het Boijmans in.
Het Rotterdamse museum bracht een wereldvermaarde verzameling surrealisten bijeen, met topstukken van Magritte en Dalí. Het heeft een sterke collectie kunstnijverheid en maakte tijdig de stap van snuisterijen naar design. Het heeft ook een prentenkabinet van wereldfaam.
Maar intussen is Museum Boijmans gereduceerd tot een depot, waarvan de vrolijk spiegelende buitenkant en het café op het dakterras de belangrijkste attracties zijn. De kunstwerken zijn de garnituur van het depot geworden en reizen af en toe. Volgens de laatste berichten blijft het museum gesloten tot 2030, want er is onvoldoende geld bij de stad om het oude museumgebouw eerder te renoveren. De Stichting Droom en Daad, die werkt met geld van de Rotterdamse zakenfamilie Van der Vorm, schijnt wel te willen helpen – al ligt de naam Van Beuningen daar misschien gevoelig, het blijven concurrerende families.
‘Van Gogh zag het zelfportret van Carel Fabritius en dacht: zó schilderen, dat wil ik ook’
Ronald de Leeuw, een van de beste museumdirecteuren die Nederland ooit heeft gehad en die het concept van het Rijksmuseum in zijn huidige vorm heeft uitgedacht en gerealiseerd, noemde Museum Boijmans ooit in een gesprek the right museum in the wrong place. Het gewenste museum dat terecht kwam op de verkeerde plek. Dat geloof ik niet, want Rotterdam is een levende stad en Amsterdam een door toeristen belaagd monument. Amsterdam is prachtig en de collecties zijn geweldig, maar Rotterdam beweegt. Allebei zijn nodig.