Chipsmerk Lay’s noemt zichzelf ‘plasticneutraal’, maar is een van de grootste vervuilers ter wereld
PepsiCo, producent van onder meer Lay’s chips, is een van de grootste plasticvervuilers ter wereld. Toch noemt het bedrijf zich ‘plasticneutraal’ in de Filippijnen, waar de kust vol chipszakjes ligt. Hoe kan dat? Follow the Money zocht het uit.
- Waarover gaat dit stuk?
PepsiCo produceert een grote hoeveelheid wegwerpplastic, waaronder chipszakjes voor Lay’s, Doritos en andere dochtermerken. Veel van dat afval komt terecht in Zuidoost-Azië. Toch claimt PepsiCo dat het in de Filippijnen ‘plasticneutraal’ is voor zijn voedselmerken. - Hoe kan dat?
Pepsico is niet gestopt met het produceren van plastic afval, maar koopt zogeheten plastic-kredieten in van bedrijven die plastic recyclen of verzamelen. Zo compenseert PepsiCo de productie van vrijwel niet-recycleerbare chipszakjes met kredieten van een bedrijf dat autobanden verbrandt om daarmee energie op te wekken. Ook andere bedrijven zoals Coca-Cola en het Nederlandse deodorantmerk Nuud kopen plastic-kredieten in. - Waarom is dit belangrijk?
Kredieten kopen is voor bedrijven vaak goedkoper dan zelf hun afval recyclen, de ene soort plastic kan gecompenseerd worden met hele andere soorten, via methodes die niet per se goed zijn voor het milieu. Ngo’s zoals The Ocean Cleanup Project van de Nederlander Boyan Slat zijn daarom kritisch op deze manier van plastic compenseren. - Hoe is dit onderzocht?
FTM analyseerde meerdere rapporten, gebruikershandleidingen en projecten op platforms waarop plastic-kredieten worden verkocht. Ook ’s werelds grootste vervuilers blijken deze kredieten in te kopen. Via de database van PCX, een bedrijf dat kopers aan verkopers van kredieten koppelt, vonden we hoeveel en welke kredieten PepsiCo de afgelopen jaren via dat platform kocht. Daarnaast spraken we met deskundigen uit tal van landen die gespecialiseerd zijn in de plastic- en CO2-kredietenmarkt, en met partijen uit de industrie.