Supermarkten, jullie kunnen zorgen voor minder gif op het bord
OPINIE
De strijd tegen bestrijdingsmiddelen in de landbouw staat op achterstand, zo blijkt uit het nieuwe Nationaal Dashboard Biodiversiteit. Zo is glyfosaat, het meest omstreden bestrijdingsmiddel in de landbouw, weer voor tien jaar toegestaan. Het programma Zembla liet eerder al zien hoe politieke en economische overwegingen voorrang kregen boven het simpele feit dat glyfosaat schadelijk is voor boeren, biodiversiteit en uiteindelijk ook voor burgers
Charlotte Linnebank is oprichter en directeur van Questionmark, een denktank die zich bezighoudt met data en de ontwikkeling van een duurzaam, gezond en diervriendelijk voedselsysteem.
Ook liet de Europese Unie het streven los om het pesticidengebruik in Europa te halveren, onder meer onder druk van boerenorganisaties. Dat is opvallend, omdat juist boeren zelf aantoonbare gezondheidsschade oplopen door gebruik van pesticiden. Het laat alleen maar zien hoezeer boeren klem zitten in een voedselsysteem dat winstoptimalisatie boven alles stelt.
Als de politiek zijn macht niet gebruikt, moeten we voorlopig kijken naar die andere machtige spelers in het voedselsysteem: de supermarkten. […]
Die machtige positie kunnen supermarkten gebruiken om de Nederlandse landbouw te moderniseren en om boeren, natuur en burgers te beschermen tegen pesticiden. De eenvoudigste stap is: meer biologisch inkopen. In alle landen om ons heen doen supermarkten dat al veel meer; Deense supermarkten kopen verhoudingsgewijs zelfs bijna vier keer zoveel biologische producten in als Nederlandse.
De rol van supermarkten
Er zijn genoeg Nederlandse boeren die best willen omschakelen naar biologisch. Zoals gezegd: bestrijdingsmiddelen zijn ook voor de boer zelf gevaarlijk. Het Ministerie van Landbouw ziet graag meer biologisch landbouwareaal en steunt boeren in de omschakeling. Maar de grootste zorg van boeren is: raak ik mijn biologische producten wel kwijt tegen een eerlijke prijs? Als veel boeren omschakelen naar biologisch dan is daar straks geen droog brood mee te verdienen.
In het politieke debat over biologische landbouw gaat het regelmatig over de rol van supermarkten. Supermarkten zouden structureel hogere marges rekenen op biologische producten en ze daarmee onnodig duur maken, aldus vakblad Nieuwe Oogst. […]
Morele ambitie
Het is supermarkt Plus die als eerste zo’n soort doel heeft gesteld: een verdubbeling van de verkoop van biologisch (5 procent) in 2025. Afgelopen week kwam Lidl hier achteraan, met het doel de omzet van biologisch groente en fruit per 2026 te verdubbelen. Dit kan het startschot zijn van een kleine supermarktoorlog, nu eens niet om de laagste prijzen, maar om de hoogste ‘morele ambitie’.
Maar misschien is het nog mooier als we de oplossing nu eens niet in concurrentie zoeken, maar in samenwerking. De supermarkten kunnen hun doelstellingen onderling afstemmen en voldoende Nederlandse boeren bereid vinden om tijdig om te schakelen naar biologisch. Noem het een ‘Biologisch Landbouwakkoord’ en je geeft niet alleen boeren maar heel Nederland weer hoop dat supermarkten, boeren en overheid wel degelijk met elkaar kunnen samenwerken aan een toekomstbestendige landbouw.