Stedin berispt voor weigeren stroomaansluiting bij consument met schulden
Netbeheerder Stedin had de woning van een consument die in de schuldsanering zit moeten aansluiten op gas en stroom. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven eerder deze week beslist.
De zaak draait om een consument die in 2017 zijn energierekening niet meer betaalde. Energieleverancier Essent beëindigde daarom het contract. Toch bleef de consument gas en stroom verbruiken, wat voor rekening kwam van netbeheerder Stedin. Die sloot de energieaansluiting daarom anderhalf jaar later af.
De consument zat in de schuldsanering en wilde een nieuwe aansluiting. Maar Stedin weigerde, omdat er nog een rekening openstond. Dat geld moest hij eerst betalen, voordat er een nieuwe aansluiting zou komen.
Daar was de consument het niet mee eens, waarna toezichthouder ACM zich over de zaak moest buigen. Die stelde dat Stedin inderdaad een nieuwe aansluiting moest regelen. De netbeheerder maakte bezwaar bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), maar trok daar aan het kortste eind.
Het college en de ACM vinden dat de woning van iemand die in de schuldsanering zit niet mag worden afgesloten van energie. Dat er nog een rekening openstond, doet daar niets aan af.
De uitspraak kan ook van invloed zijn op andere zaken waarbij mensen in de schuldsanering worden afgesloten van energie.