‘Panorama Mesdag’ wordt schoongemaakt: ‘De eerste weken was ik behoorlijk zeeziek’

Hendrik Willem Mesdag, uploaded by Trojan, Public domain, via Wikimedia Commons – 14m hoog 114,5 m omtrek
Restaurator Jorinde Koenen aan het werk, foto: Museum Panorama Mesdag
Restaurator Jorinde Koenen aan het werk, foto: Museum Panorama Mesdag
Restaurator Jorinde Koenen aan het werk, foto: Museum Panorama Mesdag
Paviljoen van Wied, detail van Panorama van Scheveningen, Hendrik Willem Mesdag, 1881. Museum Panorama Mesdag.

Panorama Mesdag in Den Haag wordt schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd. Voor de onderhoudsbeurt van het grootste schilderij van Nederland zijn een kleine drie maanden uitgetrokken. Het museum blijft tijdens de werkzaamheden open voor bezoekers.

Terwijl op de achtergrond het geschreeuw van meeuwen hoorbaar is, verlicht de zon uitbundig het pittoreske 19de-eeuwse duinlandschap van Panorama Mesdag. In het duinzand liggen een paar schoenen en een vissersnet te wachten op hun eigenaar, achter de duinen doemen de rode daken van het vissersdorpje Scheveningen op.

Normaal gesproken is het voor bezoekers van het panorama moeilijk te achterhalen waar het duinzand precies stopt en waar het panorama-schilderij begint, maar nu doorbreekt de witte hoogwerker van restaurator Jorinde Koenen deze illusie.

Sinds eind mei is ze, samen met een collega, bezig met de schoonmaak en het herstel van het meesterwerk. Met lichte vegen schuift Koenen een kwast, die ze voor de zekerheid met een touwtje aan haar pols heeft gebonden, over het doek. Het stof dat loskomt, wordt zorgvuldig opgezogen met een ‘doodnormale’ stofzuiger.

Slechte staat

Het doek van 14 meter hoog en met een omtrek van 114,5 meter, toont het uitzicht vanaf de Seinpostduin, destijds de hoogste duin van Scheveningen en werd in 1881 geschilderd door Hendrik Willem Mesdag en een klein team van Haagse School schilders, onder wie zijn vrouw, Sientje Mesdag-van Houten.