Hoge Raad oordeelt: Kabinet kan niet zomaar vluchten op Schiphol minderen
Het kabinet kan niet zomaar het aantal vluchten beperken op Schiphol. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld. Bij plannen daartoe moet op grond van Europese regels een speciale procedure worden gevolgd. De tijdelijke maatregel waarmee het vorige kabinet het aantal vluchten op Schiphol wilde inkrimpen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast, voldeed daardoor niet aan de eisen.
Het vorige kabinet had het plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol deze zomer tot 460.000 te beperken, in november al opgeschort. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) bleef erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuitte.
Voor luchtvaartmaatschappijen is de uitspraak van de hoogste rechter nog steeds erg belangrijk. Zij stapten vorige zomer naar de Hoge Raad omdat de conclusies van het gerechtshof voor ‘onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor reizigers en de sector’ zouden zorgen. Dat oordeelde eerder dat het kabinet wel degelijk de juiste procedures had doorlopen. Het hof wees erop dat het een tijdelijke maatregel betrof, waardoor het niet nodig zou zijn om de door Brussel vereiste ‘balanced approach’ te volgen.
[…]
Omwonenden de dupe
Natuur & Milieu is zeer teleurgesteld in de uitspraak van de Hoge Raad over Schiphol. ,,We zijn nu overgeleverd aan Europa om te kunnen ingrijpen als in Nederland geluidsnormen structureel worden overschreden. Dat is ongelofelijk”, zegt directeur Marjolein Demmers van de milieuorganisatie.
Demmers noemt de balanced approach ‘een richtlijn die is opgesteld door de luchtvaartsector en gericht is om de sector te beschermen, en niet mensen’. Ze vindt dat omwonenden de dupe zijn. ,,Zij weten nu nog steeds niet wanneer hun situatie zal verbeteren en zij beschermd zullen worden tegen het lawaai en daarmee gepaarde gezondheidsrisico’s.”