Belangrijkste klimaatkeurmerk stort zichzelf in crisis met CO2-certificaten

Het meest toonaangevende klimaatkeurmerk ter wereld wil milieueisen voor bedrijven versoepelen. Tot onvrede van actiegroepen en de eigen medewerkers. De bestuursvoorzitter is de crisis al ontvlucht.

Wanneer heeft een bedrijf serieuze, geloofwaardige klimaatdoelen? Dat is niet altijd even goed te meten. Het is lastig te bepalen hoeveel broeikassen de lucht in gaan én hoe een bedrijf die uitstoot daadwerkelijk terugbrengt.

Toch tonen bedrijven graag aan dat zij op schema liggen voornetto nul uitstoot in 2050. Een aantal grote bedrijven gebruikt daarvoor een klimaatkeurmerk. Het belangrijkste is van het Science Based Target initiative (SBTi). Zo lieten Apple, Microsoft en Heineken hun duurzaamheidsplannen doorrekenen door SBTi. De organisatie kan rekenen op de steun van de Verenigde Naties en het Wereld Natuur Fonds. Een belangrijke partij dus, maar juist die ligt nu onder vuur.

Als het aan SBTi ligt, kunnen bedrijven binnenkort hun klimaatdoelen ook halen door hun uitstoot te compenseren – bijvoorbeeld door het planten van bomen – in plaats van die daadwerkelijk te verlagen. Volgens de organisatie is het een manier voor bedrijven om hun CO2-reductie te versnellen.

Een opmerkelijk standpunt want lange tijd zag SBTi die compensatie juist als een onbetrouwbare oplossing . Of de ommezwaai is ingegeven door druk uit het bedrijfsleven is niet duidelijk. Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven toonden zich in een opiniestuk bij Reuters blij met de mogelijke stap.

De draai zorgt voor woede bij klimaatwetenschappers en actiegroepen, zoals Fossielvrij NL en Greenpeace. Maar ook medewerkers van SBTi zijn niet over de ommezwaai te spreken en eisten vrijwel direct na aankondiging van de plannen het vertrek van het bestuur. Begin juli stapte de directeur op vanwege ‘persoonlijke omstandigheden’. Of het aan die interne druk lag, is niet bevestigd.