Ombudsman: Betrek huurders beter bij sloop of renovatie
Goed en veilig wonen
De Nationale ombudsman en de Kinderombudsman roepen de minister, gemeenten en woningcorporaties op om huurders beter te betrekken bij de beslissing over sloop of renovatie van hun woning.
Woningcorporaties betrekken huurders te laat en onvoldoende bij de beslissing over de sloop of renovatie van hun huis. Kinderen zijn zelfs helemaal geen gesprekspartner in het proces, terwijl de impact van je (t)huis moeten verlaten groot is. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Als je je huis moet verlaten’ van de Nationale ombudsman en de Kinderombudsman.
Onderzoek naar knelpunten bij sloop of renovatie
De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en de Kinderombudsman Margrite Kalverboer deden onderzoek naar de knelpunten die bewoners ervaren bij de sloop of renovatie van hun huurhuis door de woningcorporatie. Ook toetsten ze of het proces in lijn is met mensen- en kinderrechten.
Bewoners te laat en te weinig betrokken
Uit het onderzoek blijkt dat woningcorporaties bewoners te laat en onvoldoende betrekken wanneer zij plannen hebben tot sloop of renovatie van woningen. Bewoners voelen zich vaak overvallen door het besluit van de corporatie. Ze zijn geen onderdeel van de besluitvorming en er wordt over hen besloten in plaats van met hen. De ombudsmannen adviseren de minister ervoor te zorgen dat gemeenten afspraken maken met woningcorporaties. Die moeten gaan over wanneer en hoe zij in actie komen als het overlegproces tussen bewoners en de woningcorporatie niet goed verloopt.
[…]
Nationaal Sociaal Statuut
De Woonbond en Aedes, de vereniging van woningcorporaties, werken aan een Nationaal Sociaal Statuut voor sloop en renovatie. Het statuut moet een handvat bieden voor het betrekken van huurders bij de sloop of grootschalige renovatie van hun huurhuis en het maken van goede afspraken over de voorwaarden waaronder de sloop of renovatie plaatsvindt.