De auto delen met de buren: ’Ik denk dat wij met onze coöperatie een kleine bijdrage leveren aan een betere wereld’
Deelauto
Samen met buurtgenoten een aantal auto’s delen, zonder winstoogmerk, dat is de kern van de ‘deelautocoöperatie’. De overheid steunt het initiatief. Maar heel simpel om er een op te zetten, is het ook weer niet. „Als we alles zelf hadden moeten uitvinden, was het nooit gelukt.”
Verknocht aan zijn auto? Nee, dat is Arne van Huis nooit geweest. „Ik identificeer mij niet met mijn auto”, zegt hij in zijn zonnige woonkamer in Tuindorp-Oostzaan, een groene buurt in Amsterdam-Noord. „Ik heb ook een hekel aan de ANWB. Aan alle positieve verhalen over autogebruik.”
Ironisch genoeg zette juist een artikel in ANWB-blad De Kampioen Van Huis op het spoor van zijn nieuwe auto. En in bredere zin, van een nieuwe vorm van mobiliteit. Van Huis zocht een opvolger van zijn afgeschreven gezinswagen. Liefst een duurzame. „Wij zijn bewust bezig met de toekomst. We maken ons best ongerust over de toekomst.” Een auto voor vijf personen moest het worden, vanwege zijn samengestelde gezin.
Zo verdween de Toyota Corolla uit 1998, en deed de coöperatieve elektrische deelauto zijn intrede.
Het artikel dat Van Huis las in De Kampioen ging over het deelauto-project van Walter Dresscher uit Den Haag. Dresscher, die onder meer werkt voor Townmaking Institute dat publiek-private samenwerkingen bedenkt en burgerparticipatie organiseert, begon in 2020 een deelautoproject in zijn Bomenbuurt. Geen commerciële auto’s, zoals van Greenwheels of Mywheels. En ook geen particuliere auto’s die je leent van buren of vrienden, maar een coöperatie van deelauto’s. Samen met buurtgenoten een aantal auto’s delen, zonder winstoogmerk.
„Coöperatief delen gaat niet alleen over samen consumeren”, zegt Dresscher, op bezoek bij Van Huis in Amsterdam-Noord. „Het is ook een middel om sociale cohesie te bereiken.” Dresscher begon autodeelorganisatie DEEL en begeleidt nu tien coöperaties: zes in Den Haag, drie in Amsterdam en één in oprichting in Utrecht.