Lijn tussen Den Haag en Rotterdam blijft treinspoor: ‘Waarom geen metro zoals naar Hoek van Holland?’
Langs het spoor tussen Den Haag en Dordrecht zullen vele tienduizenden woningen verrijzen, ook in Rotterdam. Om de drukte op te vangen wordt het spoor omgebouwd tot een lijn waar reizigers iedere vijf minuten kunnen opstappen. Maar er gaan geen metro’s rijden. Het worden zogenoemde CitySprinters van de NS ‘met een metro-achtige dienstregeling’. Rotterdammers zijn verbaasd.
Maar liefst 170.000 nieuwe woningen en naar schatting 85.000 werkplekken. Langs het spoor van de ‘Oude Lijn’- tussen Leiden en Dordrecht – staat veel te gebeuren. Ook Schiedam en Rotterdam spelen een belangrijke rol, met nieuwe stations bij Schiedam Kethel en de Van Nelle-fabriek. Bij deze laatste halte, tegenover het Sparta-stadion, moet een wijk met zo’n 3000 woningen verrijzen. Met de omgebouwde spoorlijn als kloppend hart, binnen de gemeente vaak omschreven als een nieuwe Randstadrail. Een soort metro dus.
Maar op een recente informatiebijeenkomst over het nieuwe OV-netwerk, dat pas in 2040 gereed is, bleek iets anders. Het wordt een treinverbinding, vertelde een projectleider van ProRail. Bij deze mededeling werd hij onderbroken door bewoners uit de wijk Spangen. Wacht even, vroegen ze, was het niet de bedoeling dat er een soort Randstadrail zou komen? ,,Waarom geen metro zoals naar Hoek van Holland?”
Dienstregeling
Nee, over deze route gaat een zogenoemde CitySprinter rijden, luidde het antwoord. ,,Onze ambitie is om elke vijf minuten een CitySprinter te laten rijden, dat is dus twaalf keer per uur. Het wordt een metro-achtige dienstregeling‘’, vertelde de projectleider van Prorail.