Zilveren Camera 2023 voor fotoserie over leven in Palestijns vluchtelingenkamp
BOVENSTAANDE BEELDEN ZIJN WEL IN JENIN GEMAAKT MAAR NIET VAN DE HAND VAN DE WINNAAR EN LOUTER TER ILLUSTRATIE
Fotograaf Sakir Khader heeft de Zilveren Camera van 2023 gewonnen, de belangrijkste Nederlandse prijs voor fotojournalistiek. De 33-jarige Nederlands-Palestijnse journalist maakte een fotoserie over het leven in Jenin, een tot stad uitgegroeid vluchtelingenkamp op de bezette Westelijke Jordaanoever.
De jury zegt dat de beelden van de serie Het leven op de Westbank vóór 7 oktober “opvallen door de fotografische kwaliteit en emotionele impact”. “Je ziet dat de fotograaf al langere tijd met dit onderwerp begaan is en contact weet te maken met de inwoners van de regio”, stelt de jury.
“Met deze serie wordt erop gewezen dat, terwijl de ogen sinds 7 oktober massaal op Gaza gericht zijn, de bewoners van de Westelijke Jordaanoever gedurende het gehele jaar óók onder hoogspanning hebben geleefd, met tragische gevolgen.”
Fotograaf Sakir Khader heeft de Zilveren Camera van 2023 gewonnen, de belangrijkste Nederlandse prijs voor fotojournalistiek. De 33-jarige Nederlands-Palestijnse journalist maakte een fotoserie over het leven in Jenin, een tot stad uitgegroeid vluchtelingenkamp op de bezette Westelijke Jordaanoever.
De jury zegt dat de beelden van de serie Het leven op de Westbank vóór 7 oktober “opvallen door de fotografische kwaliteit en emotionele impact”. “Je ziet dat de fotograaf al langere tijd met dit onderwerp begaan is en contact weet te maken met de inwoners van de regio”, stelt de jury.
“Met deze serie wordt erop gewezen dat, terwijl de ogen sinds 7 oktober massaal op Gaza gericht zijn, de bewoners van de Westelijke Jordaanoever gedurende het gehele jaar óók onder hoogspanning hebben geleefd, met tragische gevolgen.”
De prijs in de categorie storytelling ging dit jaar naar Tina Farifteh. Ze maakte de korte documentaire Kitten of vluchteling? waarin ze zich afvraagt waarom mensen bijvoorbeeld Oekraïense vluchtelingen wel in huis nemen, terwijl andere vluchtelingen op zee verdrinken.
Ze laat proefpersonen door middel van afbeeldingen kiezen wie ze uit de oorlog willen redden. De jury stelt dat de documentaire de kijker met de neus op de feiten drukt. “Met Kitten of vluchteling? laat Farifteh ons opnieuw naar de werkelijkheid kijken: ze gaat de strijd aan met vooringenomen opinies, kantelt het beeld en zet de zaak op scherp.”